Okt 25, 2013 Estnisk politiker begärs utlämnad till Ryssland.

Det har varit en grå dag i dag. Det är väl inte så märkligt kanske. Hösten har kommit ganska långt. För ett par dagar sedan såg vi gässen, och sa att snart ger de sig iväg. Men efter det har de varit helt försvunna.
En nyhet som det pratas om är att en estnisk politiker vid namn Kross, son till författaren Jaan Kross begärs utlämnad till Ryssland, men Interpol vägrar göra det. Vad han gjort sig skyldig till är oklart, det enda som är klart, det är att Putin vill åt Kross av någon anledning. Det är vardag här.
Annars läser jag alltså om skärgårdarna vid Finska viken och Stockholms skärgård. Jag har just lämnat in min skrivning om krigen under 1900-talet som Åland var inblandade i. När ryssarna härjade 1808 och 1809 brändes många hem på öarna för att de röda inte skylla kunna stjäla mat och annat. När kriget var över och bönderna återvände, då var det svårt för dem att inte längre ha något hem. Det goda var att ryssarna inte fick något. Istället hade de fått vapen och ammunition när Cronstedt gav dem Sveaborg. Sedan dödades finnar och svenskar av sina egna vapen! 
Annars handlar det mycket om fiske. Strömming. Och jag minns så väl när wettershagafjärden kokade av strömming. Jag tror inte det har varit så mycket fisk i den fjärden senare.
Nu ska jag förbereda mig för att skriva om sambanden mellan de fyra skärgårdarna. Stockholms, Åbolands, Ålands och Aibolands skärgårdar, där det till allra största delen bodde svenskar i flera hundra år som fiskade,
 
skötte jordbruk och handlade i Stockholm, Helsingfors och Reval/Tallinn.
 
Vi hörs! (I morgon)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0