Juli 3, 2014 Ibland kärvar det till sig.

Vi har haft problem med nätet under dagen. Hoppas det ska fungera nu!

 Den luttrade presidenten.

Finlands statsminister Alexander Stubb sa på sin presskonferens i Tallinn att han alltid varit en stor beundrare av Estland. Jag tror honom; esterna har genomfört så många goda förändringar sedan sovjettiden; mer än de andra f.d. sovjetstaterna. Men tyvärr är inte alla finnar som sin statsminister.

I dag säger president  Ilves på sin twitter att han är van att bli förolämpad av finnar.

"Det är inte riktigt så man ska bete sig i förhållandet mellan stater, men ändå. Jag är van vid det. Men broderfolk bör hålla ihop”

Förklaringen: Då Finlands president, Tarja Halonen, förolämpade honom 2008 tog Estlands president det så hårt att han avslutade den ömsesidiga kommunikationen.

Halonen, sade nämligen att de postsovjetiska esterna led av så svårt trauma att de var oförmögna till att etablera starka relationer med Ryssland. Hallonen menade att Estlands president borde tala klarspråk.

Finska nyheter förmedlade den historien i går.

Frågan togs upp igen på Ilves Twitter-konto, där han berättade om sin twittervän.

"Talleyrand(1754-1838) har lärt oss mycket  men vi glömmer inte heller", skrev Ilves och betonade "Som president kommer jag att stå upp för mitt folk, om man så skjuter ner oss, förolämpar och börjar analysera oss psykologiskt".

Ilves tröstar med att säga: “Vissa politiker går emot strömmen genom att inte visa bitterhet. De finländska politikerna har ännu inte har förstått att nu är allt förändrat. Men ignorera dem inte”, rekommenderar han.

Och säger också att broderfolk ska ändå hålla ihop och ha en lugn samtal med varandra.

Finlands utrikesminister Erkki Tuomioja skyller inte bråket på Ilves. “Estlands presidents syn på världen är den man finner i USA och i München.”

Ilves svarar Tuomioja medvetet syrligt: "God natt och trevliga drömmar önskar jag alla i USA och München:-).

Vad menar Utrikesministern? Det förstår inte jag, men Ilves gör det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0