Nov 14, 2014 Ett nytt brev.

Jag försöker igen:
Till
Rektorn för Södertörns Högskola
 

Angående uppsatsen: Anna Permjakova "Flerspråkigheten kan öppna många dörrar i min framtid" : Hur ryskspråkiga minoritetsungdomar i Estland upplever sin flerspråkighet och dess betydelse för identitet.

Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande.

Jag vill protestera mot att en uppsats godkäns med så svagt urval av intervjupersoner. Där detta är en så liten grupp att deras verklighetsuppfattning och sanning är så översensstämmande. Resultatet blir då vinklat och sprider förtal istället för att ge en bild av verkligheten.

Jag har vid diskussion med en professor från en annan högskola fått veta att uppsatsen, enligt hans bedömning, inte borde ha godkänts.

Att det inte är lätt att under 50 år ha tillhört det ockuperande folket med en god ställning i samhället och istället bli, just det, representanter för ockupanterna som dödade, deporterade och rev ner allt det som landet uppnått under de fria åren.

Att nyttan av att kunna flera språk, och att få använda sitt modersmål är viktigt för alla människor, det ifrågasätter jag inte, men det var det även för esterna under ockupationsåren när ryssarna försökte att radera ut deras språk.

Det är allvarligt för en högskolas renommé, om man i en uppsats som läggs ut på nätet inte kommenterar allvarliga felaktigheter utan på det sättet sprider förtal och fördommar.

 

Ryssarna sändes under många år till Estland för att göra hela området ryskt. De arbetade inom fölr staten speciellt viktiga yrken, som järnväg, skifferoljeframställning och affärer. Behövdes bostäder någonstans blev esterna förflyttade. Det är en orsak till att så många rysktalande bor i noröstra Estland.

En estnisk kvinna gifte sig med en ryss, och vid släktfester kunde han säga till de andra gästerna om de talade estniska: “Tala ryska eller jag ser till att ni skickas till Sibirien.”

Det kunde han verkligen göra och därför försökte de istället tala ryska.

Detta har berättats för mig ev en av de närvarande släktingarna.


Med vänlig hälsning

 

Kommentarer
Postat av: bs

Ryssarna sändes under många år till Estland för att göra hela området ryskt. - stämmer inte alls, de sändes där mestadels såsom tekniska fackmän eller grovarbetare, för esterna endast ville syssla sig med konstverk och musik.

aldrig sett en enda rysktalande est. De var alla sämsta i ryskan

Svar: Jag har svarat i bloggen.
estlandskarin

2014-11-18 @ 21:21:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0