Svar på kommentar

Först kommentaren:
Jag hittade just din blogg och min kommentar har inte mycket med ditt inlägg att göra. Jag vill bara tala om att du fyller en vitkig uppgift och att få svenskar egentligen vet hur det är i Estland och vilka faror ni svävar i. Jag vet, för jag har gjort ett antal resor där och ännu fler i Litauen. 

Får jag börja med en liten uppmjukare. Läs min artikel om det ryska cyberangreppet på Estland så som det beskrevs för mig av den estniska cybersäkerhetsbyrån CERT-EE. 

http://techworld.idg.se/2.2524/1.440124/estland-under-attack (Jag uppmanar er: Läs detta.)


Om du vill får du gärna kommentera denna text, som jag tänker ha i ett kommande blogginlägg (Putin benämns normalt Putte i svenska bloggar): 

"Smugglingen är förmodligen helig. Exakt vad den estniske säkerhetsofficern Eston Kohver var ute efter när han greps vid rysk/estniska gränsen nära gränsstationen Luhamaa i september 2014 går inte att veta, men det verkar klarlagt att han försökte motarbeta smuggling. Förmodligen kände sig smugglarna störda av den estniska verksamheten och ropade på sina kompisar i KGB (som själv är en stor smuggelorganisation). Givetvis finns inga som helst bevis mot Estland. Det är inte nödvändigt. Att Kohver dömdes till 15 års fängelse 20150819 är bara en maktdemonstration. Putte vill visa vem som bestämmer i området."
 
Min kommentar till ovanstående:
 

Jag menar att kidnappningen av, och straffet för, Kohver är helt och hållet en maktdemonstaration av Putin och FSB. Han tillfångatogs den 5 sept 2014, och den 3 sept hade president Obama varit  på besök i Estland och försäkrade då  esterna att de aldrig mer skulle bli övergivna av Nato eller USA, så, som de blev övergivna under Andra världskriget. Putin var tvungen att svara något, och detta var vad som blev enklast. Att gå in i Estland och kidnappa en av deras säkerhetspoliser, och döma honom till ett riktigt hårt straff. Han får inte bara 15 år i ett fängelseläger, det är också under hård regim.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0