Okt. 14, 2009 nya boklån.



Vi var på biblioteket i dag och hämtade reserverade böcker och lånade lite nytt. Bland annat en bok om "Östersjön, kampen om ett hav 862-1990" av Hans Dahlberg. Och så lär man sig något nytt. Jag tycker att jag minns så mycket av det jag lärde mig i skolan. Särskilt det jag lärde mig på historielektionerna. En dag, kommer jag ihåg, ringde en klasskamrat till mig på kvällen och frågade vad vi gjort på historian. Då kunde jag återberätta allt som läraren sagt. Därför blev jag så överraskad av att jag verkligen inte hade en aning om att området runt floden Nevas utlopp, ungefär där S:t Peterburg ligger har varit svenskt. Sverige hade hela området runt Finska viken! Sverige- Finland-Ryssland-Estland-Lettland. (Obs! inte hela Ryssland :-)

Jag tycker att det verkligen är intressant med Östersjön. Vår familj har ju ursprung i Sverige förstås, Estland och Finland. Tänk när den lilla postbåten gick från Finland över Åland till Sverige. Eller när esterna smugglade sprit i småbåtar till Sverige. Då var vi nära varandra. Och det finns en teori att svenskar som en gång bosatt sig i södra Finland flyttade över till Estlands norra kust och senare eventuellt till den västra. Och hela tiden var de svenskar. Det är lite charmigt, eller hur? Tyvärr försvann ju den estlandssvenska kulturen under andra världskriget. För få blev kvar och de som flydde till Sverige blev som vi. Jag hoppas, att den finlandssvenska kulturen kan bevaras. Jag har hört att det finns risk att den också utplånas. Inte så konstigt kanske, men tråkigt. Det mångkulturella samhället tar faktiskt död på flera små kulturer, och blir lite fattigare hela tiden.

 

Jag har också lånat boken: Jag vill leva av Nina Lugovskaja, en motsvarighet till Anne Franks dagbok. Jag ska berätta när jag läst den.

Trackback
RSS 2.0