Okt. 17, 2009 Det värsta är glömskan.

I kväll är det Här är ditt liv på TV. Jag var nyfiken och tittade på det i början för att se vem som skulle kidnappas. Det var Sissela Kyle. Programmet håller på just nu, men jag stängde faktiskt av. Varför? Jo:

Vi fick se lite korta bilder från hennes liv, och plötsligt stod hon där under röda fanor. Och Oldsberg säger något om att hon var stalinist. Som en rolig grej. Kan ni tänka er att någon är hitlerist som en rolig grej? Eller potpolist? Eller någon annan diktator som orsakat många miljoner människors smärtsamma död. Som en rolig grej?

Nej, då stängde jag av.

 

Jag har en dröm, en tanke. Tänk om vi kunde diskutera alla länderna runt Östersjön. Tänk om vi kunde lära av varandra och lära andra. Det finns så många kunskapsluckor. När de baltiska länderna gömdes bakom en järnridå, då var det inte så många som visste om att de länderna fanns. Svenskar i allmänhet vet så lite om Finland. Och frågan är vad vi vet om de andra länderna runt den stora "insjön". Hur många intresserar sig för Östersjöfestivalen? Hur många vet att den finns? Jag tror, att det värsta ett land kan drabbas av, det är glömska. Kan vi göra något?

Trackback
RSS 2.0