Okt. 20, 2009 Invandrare.

Vi lyssnade just till en debatt i svensk morgon-TV mellan Maud Olofsson (C) och Jimmie Åkesson (SD).
Med all rätt hävdade MO att man inte får kollektivt svartmåla en grupp människor. Det är inhumant och räknas som hets mot folkgrupp.  Men. ...  Men det var (och är) esterna utsatta för. Jag vet att många av de ester som kom under och strax efter kriget blev illa behandlade och klassades som fascister (det värsta man kan säga i Sverige). Ja fick själv höra det, att min fästman tillhörde de där fascisterna, som alla ester.
För en tid sedan frågade jag några på femtiotalet i Sverige födda ester, om de blivit kallade fascister nägon gång. "O JA!"
Så går det till i vårt fina land. Och de som beskyllde dem för det är inte ens Sverigedemokrater, utan högst respektabla människor.

Jo, det har gått väldigt bra för esterna i Sverige. Men jag anser, att man måste vara medveten om vad som egentligen sker i landet. Förföljelse av folkgrupp förekommer hela tiden.

Jag minns när jag för några år sedan hörde några unga män tala med varandra. Jag frågade vänligt vilket språk de talade. De blev alldeles tysta. Sa ingenting, och jag gick därifrån och undrade varför. Sedan kom jag på att de var romer. De var rädda, att jag skulle göra något dumt om de erkände att de var det. Kan det ha berott på att de kände sig misskrediterade i det här landet?

Risken att det jag skriver nu blir lite deppigt är ganska stor. Jag är fortfarande väldigt trött av min sjukdom, och nu börjar det bli tråkigt.

Det är bäst att jag säger något skoj istället.  I Rakvere sprang en mårdhund i centrum! Det var väl skojigt!

Trackback
RSS 2.0