Okt. 15, 2009: det fanns lycka- trots allt.

Aktuaalne Kaamera i dag
Man har i Estland beslutat att höja straffet för brott liknande dem som hände under bronsnatten från 3 - 5 år i fängelse till 5 - 8 år. Samt att arbete mot republiken, så som förräderi, ska ge livstids fängelse.

Men innan jag såg nyheter på TV. lyssnade jag på svensk radio, där de pratade om lycka. Vad är lycka? Har alla möjlighet att känna lycka. Och då tänkte jag på esterna naturligtvis. Kunde de känna lycka under ockupationstiden?
Jag minns ju det grå mest av allt. Hur människor självklart släppte dörrar i ansiktet på varandra, hur bilarna stänkte ner alla på trottoaren. Hur ingen log. Grått. Grått.


Men Tea berättade att hon var lycklig när hon var hos mormor på landet under sommarloven. Hon är nu i 50-årsåldern. Och jag berättade tidigare om Ülo som möttes på flygplatsen av lille Enno, och var lycklig i det ögonblicket.

Då vet jag, att det fanns lycka där. Trots allt.

Trackback
RSS 2.0