Okt. 30, 2009

Postimees, tidningen som kommer ut på både estniska och ryska  har låtit göra en Gallupundersökning. Man frågade människor vem är skyldig till problemen mellan ester och ryssar?

 

Procent av de tillfrågade som anser att

skyldiga är:

 

Esterna

Ryssarna i Estland

Estniska regeringen

Ryska regeringen

Alla dessa tillsammans

Inga problem finns

2,6 %

9 %

9 %

59,7 %

14,5 %

5,2 %

 

 


Vernissage på Väike Maarja Museum.

 


I dagens Virumaa Teataja finns en stor artikel om en utställning på Väike Maarja Museum. Det är Hanno som med anledning av sin sjuttioårsdag visar delar av de föremål han samlat under många år. Han har samlat föremål från 1965 och framåt som berättar om gårdskulturen i Estland.

 

”Jag såg hur allting förstördes under kolchostiden. Mina rötter är i Väike Maarja och jag arbetade för att familjen skulle överleva det hårda fyrtiotalet, och från den erfarenheten kommer mitt intresse för gårdskulturen. Han började för 44 år sedan att på cykel leta efter föremål.

"En del av föremålen har jag hittat på soptippen. Jag restaurerade och rengjorde dem, och de fick ett nytt liv.”

 

Hanno har en helt fantastisk samling ”lump” som Malle brukar säga, i sin lada. Det bästa han vet är att visa och berätta om föremålen. Den som besöker oss slipper knappast ifrån en liten visning. Men man ser dem bättre på museet. Han har till och med en väska någon haft med sig vid deportation till Sibirien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0