Sept. 24, 2009 Mest frispråkig var Estlands förre statsminister Mart Laar

Först av allt sänder jag en tacksamhetens hälsning till doktor Lepiksoo för att hon gav mig den lilla extra tabletten, som tog bort en stor del av min trötthet.
Jag tar hand om alla bär jag köpt, men inte orkat göra något åt. Och till min stora sorg är röda vinbären helt övermogna på buskarna. Jag hann inte!

I dag fick jag en rapport från det arrangemang om kommunismens fall, som anordnats av Forum för levande historia. Jag publicerade kallelsen till mötet här tidigare.
Jag ska bara visa vad en av talarna sa enligt min sagesman:

Mest frispråkig var Estlands förre statsminister Mart Laar, som innan 
kommunismens fall var historiker vid Universitetet i Tartu (grundat av 
Gustav II Adolf). Laar pekade i egenskap av historiker på individernas 
avgörande betydelse för att historien tog den riktning den tog vid det 
aktuella tillfället. Hade Thatcher, Reagan eller Johannes Paulus II 
funnits på plats 1956 hade hela Centraleuropa befriats redan då, men 
Väst saknade styrkan att ge det ungerska upproret erforderligt stöd. 
Laar växte upp i ett Estland där
alla visste att kommunismen var 
dödsdömd och omöjlig som ekonomiskt och politiskt system. Det behövdes 
bara att någon utifrån knuffade lite på systemet så skulle det rasa 
ihop. Men det som var allas kunskap i Estland var helt okänt ens bland 
experterna i Väst. Det var först när Ronald Reagan med sina djupa 
kunskaper om kommunismen vägrade att lyssna på experterna som 
kommunismen verkligen föll.

Laar berättade om sina personliga upplevelser som student i Tartu. Som 
student måste han ägna en dag i veckan åt reservofficersutbildning. 
När makthavarna skickade en general från Moskva för att föreläsa 
tändes hoppet om att det faktiskt var ett allvarligt läge för 
Sovjetunionen. Och när generalen sedan ägnade hela föreläsningen åt 
att beskriva vilken katastrof det amerikanska rymdförsvarsprogrammet 
var för de sovjetiska ambitionerna tändes hoppet hos alla studenterna 
att det äntligen var dags för befrielse. De fick rätt.

Laar avslutade sitt anförande med att fråga var motsvarigheterna till 
Reagan och Thatcher finns idag. Tyvärr är det inga personer med den 
resningen vi ser. Istället gör Obama den ena eftergiften efter den 
andra till Ryssland och diktatorerna i Mellanöstern. Han kan inte ens 
förstå vad som händer i närområdet Honduras!

Slut citat.

 

Sanningen är ju, som sagt, att från detta håll, har man en annan syn på verkligheten än den som vi uppfostrades med.

 

I Sveriges radio i dag lyssnade vi på historieprogrammet, där man talade om DDR, landet som försvann. Och en viktig person när det gällde förhållandet mellan Sverige och DDR var Stellan Arvidsson. Det visar sig, att han och hans fru var synnerligen aktiva i att driva DDR:s storhet som land. Han såg till att svenska lärare reste till och undervisade om det fantastiska landet.

 

Det som mest utmärker de tidigare kommunistiska partierna, förutom grymheten och lögnen är den fantastiska propagandaapparaten.Men Hanno brukar säga att den förste gästen som knackade på dörren i det kommunistiska landet, det var Svält.

Trackback
RSS 2.0