Mikaelsmarknad

I dag var det skördemarknad i Jäneda. Ni vet den stora gården där baronessan Budberg levde en tid, just hon som var älskarinna åt Gorkij, H G Welles och några till. Hon misstänks också för att ha förgiftat Maxim Gorkij. Han hade ju kommit i onåd hos Stalin, och baronessan kände honom väl. Vid begravningen av den store författaren stod hon vid Stalins sida. Detta tolkar man som ett erkännande att hon tjänat hans syften.

Men hon är död sedan en tid, och godset stals av sovjetstaten. Nu vet jag inte vem som äger det, men där finns bl.a. en stor butik för handarbeten av alla sorter. Och nu var det alltså marknad. Där såldes gul lök, röd lök, vitkål och lax av gammelryssarna vid Peipsi bröd från Saremaa, honung, handgjorda kläder, träsaker, korgar, trästatyer, och annat, samt allt som skördats den senaste tiden. Och så lite krimskrams.

Jag tycker verkligen om att gå runt och titta. Man kan alltid göra något fynd. Den här gången blev det en  vitkålsskärare, så man enkelt kan skära kålen i smala strimlor för surkål. Men det blir inte så för mig. Vanlig vitkålssallad är god och nyttig. Förresten köpte jag ju formar att göra piroger av, och vitkålspiroger, det är gott det!

Nej, vi var inte där så länge. jag har inte återhämtat mig tillräckligt ännu, och dessutom är det marknad här i kommunen i morgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0