April 18, 2010. Fanns Estland på riktigt?

Det är verkligen intressant att resa så här. Jag lär mig mer om Estlands historia både den gamla och nya. Det var mycket känsligt att resa till Estland på 1970- och 80-talen. Man måste nämligen söka visum hos den sovjetiska ambassaden vilket betydde att man erkände ockupationen. Därmed blev man en misstänkt figur för esterna i Sverige. Jag minns radiomannen Harri Olt. Han skaffade sig ett sommarhus i Estland och klassades därmed som trolig samarbetsman.  Därefter var det olämpligt att ha något med honom att göra. Ändå måste man förstå, hur viktigt det var för ungdomarna att erfara att Estland fanns på riktigt, att det inte var en saga. Att skaffa sig en egen erfarenhet av landet som (i bästa fall) de bara hörde talas om.
Nu ska jag gå och duscha, dagen ska börja och jag fortsätter senare i dag.
 
tillägg i dag 4 år senare. Nu sägs det öppet att Harri Olt var spion för ryssarna. 
Trackback
RSS 2.0