April 14, 2010. Våröversvämningar.

Emajõgi, Tartufloden, är ordentligt översvämmad. Vi fick se bilder från trakten där hus hade källaren under vatten.

 

Detta är Emajõgi, och till vänster ser vi en del av Tartu.

 

Så här ser det ut inne i Tartu.

 

 

När vi åkte till Rakvere i dag såg vi en stor åker vid Assamalla, som i dag är en stor insjö. Inga hus var i farozonen, men tärnor och måsar simmade lugnt i den nya sjön. Vi åkte till staden för att hämta en minibuss som vi hyr tillsammans med mina lärare, Virve och Raimo samt två kurskamrater i estniskan, Eva och Maria. (När jag skriver samt måste jag berätta om ett ord i estniskan som jag tycker låter så skojigt; det är ordet ”ning” som betyder ”och” eller ”samt”. Ning är ju bara en del av ett ord, eller hur?)

De andra sitter nu på båten till Tallinn, och har lovat (vill jag minnas) att ha jättetråkigt tills vi ses. Vi ska besöka västra Estland, svenskområdena, och det ska bli spännande. Jag tar med mig datorn, och hoppas jag ska kunna gå ut på internet där vi är.

Mer blir det inte skrivet i dag, men jag hoppas jag har mycket intressanta saker att berätta från resan. Vi har en verklig expert med oss, Raimo.

Trackback
RSS 2.0