April 29, 2010. Tallinns municipalpolis.

Nu är vi i Sverige igen! Lika roligt som det är att komma hem och träffa barn och barnbarn, lika vemodigt är det att lämna Estland. Här har våren kommit lika långt som därborta, men i Stockholm har den kommit längre. Genom sjukhusfönstret såg jag tydligt björkarnas musöron, just dem som jag spanade efter på björkarna på tomten därborta, eftersom Gösta sa att när man ser musöron ska man klippa rosorna. Jag hoppas det inte blir för sent när vi är tillbaka.

Jag tror, att esterna är oerhört vakna när de gäller politiken. Vi såg ett program om Tallinn speciella municipalpolis, tallinna munitsipaalpolitsei amet, som Savisaar är pappa till. En politisk motståndare historikern Helme jämförde dem med Hitlers polis, SA. Kan de bli en liknande maktfaktor i Estland? Jag tror inte det. För det första är det bara en sammanslagning som är gjord olika funktioner som lapplisor, spårvägskontrollanter o.a. För det andra tror jag att efter det reportaget måste en förändring ske. Jag tror, att de skulle byta namn på dem och inte kalla dem för poliser. Deras egentliga uppdrag är att vara vakter.

Här stoppas en spårvagn för biljettkontroll.

 

Jag har en känsla av att allting hinner nagelfaras i estniska medier på ett sätt som vi aldrig kan göra, eftersom Estland är så litet.

När vi åker tillbaka är våren snart över skulle jag tro, och sommaren snart där. Då ska vi gå på friluftsteater, marknader och kyrkokonserter. Det ska bli mysigt. Men vi är inte där ännu.

Trackback
RSS 2.0