Feb. 12, 2010. Snart börjar OS.

Nu undrar man bara: vem är intresserad av det lilla landet Estland när OS börjat?

 

Kommer ni ihåg Andrus Veerpalu i Salt Lake City 2002? Fullständigt otippad (av nästan alla) vann han 15 km-loppet. Det var också roligt för att våra barnbarn med rötter i Sverige, Estland och Finland fick jubla flera dagar. Finland tog 3 guld, Estland tog ett guld och Sverige... Jag hade precis för mig att vi fick ett guld, men det stod inte så på Wikipedia.

 

I Tallinn efter OS var det stor mottagning av Veerpalu - 1 guld, 1 silver - och Jaak Mae - ett brons - och deras tränare. Att lilla Estland skulle vara så bra i internationella tävlingar var fantastiskt. Ministern som höll tal förklarade att Veebruar (februari) nu skulle ändra namn till Veerpalu, men det har jag faktiskt inte hört någon säga senare.

Andrus Veerpalu.         Jaak Mäe


I våras åkte vi med mina lärare och kurskamrater i Estland. När vi passerade Otepää, vem såg vi då? Mae förstås kom körande i sin bil.



Såg ni Otepääloppet tidigare i vinter? Sverige har gett namn åt många stora skidtävlingar. Precis som vi gett ombudsmannen ett internationellt ansikte. Lite skoj.



Ni som anser att esterna på något sätt är dumma mot ryssarna i landet. För er har jag en kul nyhet från Postimees.
Alla Pugatšova var på besök i Tallin. Savisaar var där förstås, och en massa ryssar. Skinnpälsens dag firades också i går, och därför bar alla päls. Jag lovar er, att det var inga dåliga pälsar. =Om ni går in på sidan http://www.elu24.ee/?g=776&art=223949#30665 kan ni själva se. Det är 82 bilder.

Nu ska jag förbereda oss för invigningen i Vancouver.
Trackback
RSS 2.0