Feb. 15, 2010. Det går bra för Estland.

I dag läser vi om Estland i tidningarna. Inte för att det är OS. Det hade ju varit skoj, utan för att det går bra för Estland som nation rent ekonomiskt.

 

”Vi är på väg upp från botten” säger ekonomiminister Juhan Parts i en DN-intervju. Men återhämtningen kommer säkert ta tid, menar han, eftersom Estland är beroende av andra länder. Man ska satsa på möbel- och träindustrin. Och när jag läser det, då förstår jag varför de tagit skogen vid vår tomt. Det är självklart att man inte kan klaga då, ska ”vår” skog hjälpa Estlands återhämtning så får vi väl acceptera röjningen. Nåja.

Om landet slipper buntas ihop med ”Östeuropa” blir Juhan Parts nöjd. ”Östeuropa är en definition från kalla kriget”, säger Juhan Parts. ”Men i dag är länderna så olika, utan att vi talar om bra eller dåligt. Och Ryssland kan man se som en outnyttjad reserv för framtida tillväxt.”

Hur klarade de sig genom krisen utan att devalvera? Genom nedskärningar av socialförsäkringar och offentliganställdas löner. Men också därför att man hade sparat före krisen, under de goda tiderna.

 

I SvD läser vi en presentation av Stig Fredrikssons bok: Daterat Moskva. Rysslands väg leder bort.

Citat: Den totala överraskningen och lättnad han erfor när Sovjetunionen bröt samman utan att en enda blodsdroppe spilldes… Naturligtvis var det ett under att de inte blev fler, men de 14 litauernas och de 5 letternas blod som krävdes 1991 måste väl ändå räknas!

 

Citat: Ryssland är annorlunda än Europa och den västliga världen, och har alltid varit det. Ja, och det betyder att de baltiska länderna definitivt inte passar in.

 

Citat: Solzjenitsyn… var offer för samma ryska vemodiga nostalgi som varit själva förutsättningen för alla auktoritära regimer som alltid styrt landet. Mot slutet av sitt liv var S. snarast en anhängare av Putins auktoritära maktutövning.

 

Jag minns när jag för bra många år sedan hävdade, att kommunismen egentligen var en fortsättning på tsarismen. Att just ryssarna kunde inordna sig under de maktfullkomliga Lenin och Stalin berodde på att det bara var samma maktstruktur som de alltid levt under. Då tyckte man att jag var galen, som vanligt, men nu skriver Stig Fredriksson just det, och det känns ju bra att få rätt.

Och när jag skriver det kommer jag ihåg att jag verkligen försökte att förstå, då, för länge sedan, varför ett litet bra land utsattes för utsugning av allting, och därmed gick från relativt välstånd till total fattigdom, för att ett annat land behövde deras produkter. Jag försökte förstå varför ingen kunde förklara det för mig. Var det ett exempel på den solidaritet vi alla skulle visa, eller vad?

 

Det allra bästa med OS när Sverige eller Estland inte tar några guldmedaljer, det är att när konståkningen går nämner de Tallinn väldigt ofta. Eftersom det så nyligen var EM där. Det är skoj.

 

Och så blev det GULD och SILVER! Vi visste inte vem vi skulle heja på. Vem ville vi helst skulle vinna?

Först var det så typiskt att de inte nämnde Kristina Smigun-Vähi. Och så startade hon. Och var så himla bra!! Men Charlotte Kalla är ju så charmig och så duktig. En skulle ha guld och en silver var det viktigaste och resten var mindre viktigt. Så det så.

I Estland visste man från början att de var vassaste konkurrenter!

Trackback
RSS 2.0