Feb. 22, 2010. Hur blir en härskare när han är så ung när det börjar?

Förutom Estland är jag också fascinerad av hjärnan. Jag tycker det är intressant med hjärnan därför att den är så komplicerad. Vi har en tanke om att alla är vi likadana i grunden, och att vi kan förstå varandra, men i själva verket är vi olika på många förrädiska sätt. Och vi har också kunnat konstatera att hjärnan inte ens är färdigbildad när vi är tjugo. Kommer ni ihåg hur det var att vara tjugo år? Kommer ni ihåg hur klok man kände sig då? Och det var fel! Vilken besvikelse.

Därför skulle det vara intressant att studera alla de härskare som fick sin makt i tonåren. Var de yngre hade de förmyndare. Karl XII och Ivan den förskräcklige är bara två exempel. Och vilken otrolig makt över andra människor de hade. Karl XII var 18 (arton) år vid slaget vid Narva. Han var helt klart inte vuxen när han skrev sina brev till systern i Sveige. Men honom kommer jag till så småningom Ivan hade alltså ingen vuxen att ty sig till. Han fick ingen egentlig uppfostran. Hans mamma var ohyggligt grym under förmyndartiden. Mord och förödelse var inget märkligt för honom. Och så skulle han själv regera.

 

Ja, jag ska utveckla det här lite mer senare. Precis nu ringde Ants och bokade biljetter till I DAG! Jösses, men jag hinner nog. Men nu måste jag packa in min dator.

Trackback
RSS 2.0