Jan. 29, 2010. Konståkning.

Jag har lite för lite kunskaper om datorer för att förstå varför Googel plötsligt kommer med rysk text. Är jag bevakad då? Eller vet datorn inte i vilket land jag befinner mig? Annars brukar det vara så, att i Sverige blir det svenska och i Estland estniska ibland med en liten fördröjning. Men ryska har det aldrig varit tidigare. Är det någon som vet?

 

Apropå hur ryssar behandlas i Estland:

Jag såg på reprisen av avslutningsuppvisningarna på EM i Konståkning i Tallinn. Har ni tänkt på, att de estniska åkarna, som alla estländare hejar på har ryska namn. Jag tror inte de är speciellt förföljda. Jag har inte hört något om det. Jag kommer ihåg när det var en grupp rysktalande pensionärer som demonstrerade i Tallinn för några år sedan för att de hade så låg pension, mycket lägre än de estnisktalande. När de fick veta, att alla har samma pension, efter samma regler, då gick de hem.

 

Har jag berättat om den unge läraren Peter, som följde med oss på en resa i Estland, och som pratade om just ryssarnas behandling i Estland? När resan var slut sa han ”Vad konstigt, jag såg inget sådant.” Han trodde han skulle se bråk på gatorna. Det var så han fått det berättat.

 

Äsch! Jag läste en sida på nätet som jag ska försöka glömma. Den var så elakt befängd. Alltid skrivs det någonstans om hur förfärliga esterna är som hjälpte till att utrota judar. Jag anser att det är fruktansvärt at döda. Men. När jag tittade på Wikipedias lista över dödade under andra världskriget står det att inga judar dödades i Estland. Jag önskar det var sant, men tyvärr: det dödades ca 2000 judar. Men kan någon förklara för mig varför det ockuperade Estland anses av vissa vara det värsta judedödarlandet av alla när det i andra länder dödades så otroligt många fler? I Sovjetunionen var det en miljon judar som dog under andra världskriget, i Frankrike 80 000. Bara för att ta två exempel. Och om dem säger man inte så. Men esterna själva kommenterar ju inte elakheter, så varför ska jag krångla?

 

Jag tror inte alla ändå har förstått att Baltikum består av tre länder. Tre mycket olika länder.

 

Nej, faktum är att det har fastslagits i en undersökning att esterna är det folk i Europa som ser mest positivt på framtiden.

 

Det finns tyvärr människor som bor i hyreshus ibland får problem. Vi såg att i ett hus hade flera familjer betalat sina höga elräkningar. Höga pga. kylan. Men några hade inte gjort det, och då stängdes elen av för hela huset. Det var kallt i de hemmen.

 

Jag ska istället skriva om hur roligt det är att se människor som kan sina yrken. I dag har vi haft en rörmokare och en snickare här, som har lagt om rör och flyttat skåp för att ordna vatten åt oss i köket igen. En mycket elegant och välfungerande förändring. Och jag måste säga, att det faktiskt är jätteskönt att kunna diska i köket istället för i tvättstugan. Även om det har gått bra.

 

Nu ska ni få några vackra vinterbilder från Ants kamera.

 

 

Detta är Estland på vintern, men som ni kanske ser, är det för lite snö. Det är en tidigare vinter, men det är i alla fall en idyll.

Trackback
RSS 2.0