Juli 16, 2010 Det var ju inte första gången Sovjet införlivade andra stater i sitt rike.

Vi har haft jätteproblem med internet. Det var bättre några dagar tills det slutade fungera helt, eller då och då, och det var svårt att pricka in rätt "då". Nu ska det vara lagat: vi får väl se...

I går hade vi ett makalöst åskväder. Vi satte oss framför fönstren och tittade allihop. Blixtarna var lång, krokiga och starka. Det var tidvis rakt över oss. Och så regnade det. Jag tror, att till och mede bönderna blev nöjda.
I dag är det ändå ganska kvavt. Jag antar att det kommer en urladdning till snart, trots att solen skiner just nu. Nästa vecka sak det troligtvis bli lite normal värme runt tjugo grader.


Nu har jag emellertid fått klart för mig varför det gick så fort att förändra allt här i Estland redan 1940. Och jag skäms för att jag inte förstod det. Det var ju inte första gången Sovjet införlivade andra stater i sitt rike. På precis samma sätt med lögner och list. De lovade alla fria stater suveränitet och fria demokratiska val. Inga kollektivjordbruk skulle finnas om inte folk bad om det osv. osv. Efter ett snabbt manipulerat val försvann suveräniteten som genom ett trollslag.

Jag ska fortsätta berätta, men måste till AC-rummet! Jösses vad kvavt det är!
Trackback
RSS 2.0