Nov. 6, 2010 En tillställning på Böndernas hus i går

Klockan är mycket. Det är sängdags. Jag måste bara berätta om en tillställning på Böndernas hus i går. Vi hade förstått att det va en utställning av träleksaker som man kunde köpa eller beställa. Men det var en typisk byaffär. När vi kom strax efter öppettid kl 17, då fanns tre bord dukade. Ett bord med fyra träspel, som jag bara tittade som hastigast på. Ett bor med masspor av sällskapsspel i trä, det tredje var det tio kylskåpsmagneter och tio askkoppar på. De var bara till påseende. Damen ifråga var känd som en stor samlare, och en av henes döttrar bor i Dundee, så två av hennes magneter var därifrån, till hennes oerhörda stolthet. De föreställde de två broarna man måste köra över för att komma till Dundee. En lite stund senare packade en snickare upp sina saker. Jag såg bara en lite träleksak och så var det något mer. Mycket blygsamt.
Vi var ensamma kunder i början, och fick prova på ett par spel. Och sanning att säga, hade vi jätteroligt!

För övrigt var lokalen nyrestaurerad inuti, och såg fräsch ut. Jag måste bara titta lite noggrannare. Ants var i det nya caféet i källaren, och det var tydligen speciellt. Jag återkommer om det.



Detta är Böndernas hus i Väike Maarja. Under den ryska tiden var det beslagtaget av kommunisterna och kallades då Folkets Hus. Här tilldrar sig det mesta i kommunen där det förväntas en stor publik. På gården på baksidan är det marknad varje sommar.
Trackback
RSS 2.0