Nov. 24, 2010 Vi vägrade tro på dem som visste.

Det var inte så mycket vinter när vi kom i går, men nu är det massor med snö. Och det ska snöa lika mycket under veckan på båda våra hem. Enligt meteorologer i alla fall.

 

I Svenska Dagbladet har Håkan Arvidsson läst två böcker om livet i Sovjetunionen på Stalins tid. Han har rätt i att nu kommer de, böckerna om denna fruktansvärda tid, men jag reagerar mot att han säger att: De förmedlar därigenom kunskap om en period som vi har all anledning att bevara i vårt minne, om inte för något annat å för att undvika att den upprepas. Jag menar att den största anledningen att vi ska minnas den, det är för att komma ihåg och utforska varför så många människor lät sig luras att tro att det var en god tid, en eftersträvansvärd tid. Hur vi inte ens lät människor som varit där och upplevt helvetet fick göra sig hörda. Vi anser oss vara moderna och upplysta, men vi vägrade tro på dem som visste. Och det är just det som inte får hända igen.

OJ!! I dag hörde jag två olika utsagor som båda är mycket intressanta.

1.      Carl Bildt berättade att det tog ett hundra år för Sverige att bygga sitt självstyre. Ett hundra år! Varför krävde man av Estland och Lettland att de skulle klara det på mindre än tjugo år? Varför har man aldrig några historiska tillbakablickar när man kräver agerande av andra stater. "Ni måste göra upp med er historia!" dundrade Göran Persson i Riga i början av 1990-talet.

2.      Madeleine Grive sa helt klart i en debatt med Sverigedemokraterna att Sverige inte har någon egen kultur! Om man bemöter SD på det sättet kommer man aldrig vinna över dem. Visst är Sverige numera mångkulturellt. Visst har vi tagit emot andra influenser. Men hur byggs en kultur?  Har inte alla kulturer utvecklats av att ta emot influenser utifrån? Jag fick en förfrågan en gång om en grupp kvinnor fick ha en kulturafton på mitt café. Det skulle vara ett sydamerikanskt tema. De fick, men bara om de hade ett inslag med svensk kultur. Det blev en mycket trevlig kväll.

Är det den här åsikten som grasserar i Sverige att om man kallar en kultur för ”svensk” är man (nästan?) rasist, då förstår jag att man kan vara skeptisk till den estniska kulturen som är så stark. Jag tycker att det är mycket spännande med olika kulturer, även den svenska.

Trackback
RSS 2.0