Sept. 28, 2010 De fick inte ens tala estniska hemma.

Jag fick en kommentar i dag som jag inte förstår riktigt. Den handlar om Sverigedemokraterna och Ryssland. Kan du förklara vad du menar?

Nej, JAG hatar inte ryssar, om det är det du tror. Jag berättar om vad jag sett, läst om eller fått berättat för mig.

En annan kommentar lyder:
«Jag tänker på när en liten gosse i skolan var mobbad av en klasskamrat i flera år…»

Snälla, hur länge har du egentligen bott i just Estland? Med min far, civilingenjör hade jag rest övr hela Sovietunionen i 70-talet, bla har jag i ett halvår bott i Tallinn. Där bodde man (menar infödda ester, inte de ryska industriarbetarna som jobbade för en löjlig lön) betydligt fettare än i alla övriga landsdelarna. De endast syslae med konsteller filosofi. Har aldrig sett en enda estnisk grovarbetare. Faders bekantar förberredde mig att man inte fick prata ryska på gatorna eller i butiken för att undvika problem. Året var 1977. Sen när jag gick till en estnisk skol så fick jag den första dagen höra vad för förskräcklig ryska, både gtrammatiskt och fonetiskt sett, mina nya klasskamrater hade, man kunde inte en tänka sig att de hade tvångslärt det i sju år, åtta timmar i veckan. Sen kom deras estniska lärarinna i ryska, vars brytning var ännu grovare, man kunde knappast förstå vad hon sa. Jag vägrade prata ryska med henne och föreslog engelskan istället. Vägrade oxå vara hennes elev i ryska, hon ju bara lurade både barn och deras föräldrar, direktören i skolan och staten i helheten.



Alias/namn rysskräcken lever än



Är detta skrivet på allvar? Är det någon som skojar med mig?
För att ta det sista först: Att läsa ryska i en estnisk skola var naturligtvis inte populärt. Jag tänker mig hur det skulle vara om jag blev tvingad att lära mig en ockupants, för mig främmande, språk. Jag lovar att de ryska lärare som är satta att lära de rysktalande eleverna estniska i dagens fria stat, de kan inte estniska. Jag vet det, eftersom jag känner en estniska som är lärare för dem, och hon kämpar...
Engelska? Ingen kunde engelska på den tiden. Man förväntades tala ryska offentligt och ev. estniska hemma. Jag har väl skrivit om den ryss som var gift med Annes svägerska. De fick inte ens tala estniska hemma, då hotade han med att skicka dem till Gulag.

Under ockupationen hade de ryska arbetarna inte lägre lön än esterna. Jag kan visa estniska grovarbetare för dig om du vill. Det var vissa yrken esterna förbjöds att inneha, som att arbeta på tågen eller på vissa industrier som ansågs speciellt känsliga för Moskva, där kunde man inte se några ester.
Hur kan du tro att den som plötsligt tvingas inhysa främmande människor i sitt hem skulle ha något som helst inflytande över sitt eller någon annans liv?
Inte prata ryska på gatorna?? Vi fick en fruktansvärd utskällning av en rysk kvinna för att vi INTE talade ryska.

Var du i en valutaaffär någon gång? Jag var där 1978 med en est. Där kan man tala om mobbning. Jag fick vara där, men inte han, förklarade ryskan, eftersom han var est. Esterna var förbjudna att handla i vissa butiker i Estland. "Only white" eller (på ryska) "Inga ester". Det var synnerligen obehagligt.
Var du i en affär och ville köpa något som fanns på lagret? Jösses! Då skällde den ryska kvinnan ut dig. Hur kunde du begära att HON skulle gå och hämta varan!
Faktum är, att det är ett underbart mirakel att esterna blev fria utan att döda någon.

Jag har skrivit om  1978 när vi besökte Tallinn, då blev vi filmade som en estnisk familj därför att vi såg mest avslappnade och välklädda ut.

Du låter som de ryssar som tog sig till Tallinn på 1990 talet och klagade på att de hade mycket lägre pension än de estniska pensionärerna. De trodde inte på de estniska parlamentarikerna; inte förrän en rysk parlamentsledamot kom ut och förklarade för dem att alla hade samma pension, att man inte såg på ursprungsland när man bestämde pensioner, inte förrän då kunde vända om och åka tillbaka hem. Det visade sig att det var rysk radio och TV som hade ljugit för dem.

Nej, jag tror att du skojar med mig. Du kan inte tro på allvar att ESTERNA uppförde sig illa mot RYSSARNA som var Herrar och kunde skicka dem till Gulag för ingenting! Du kan absolut inte mena allvar! Men jag medger att du lyckades få mig upprörd. Jag har aldrig läst något så absurt.



Trackback
RSS 2.0