Sept. 7, 2010 Rysk spegel" kapitlet Ryska revolutionen i svenska ögon 1917 - 1920 av Martin Alm.

"Rysk spegel" kapitlet Ryska revolutionen i svenska ögon 1917 - 1920 av Martin Alm.


Efter bolsjevikernas maktövertagande menade kommunisterna att de företrädde mänsklighetens framtid. Man skulle skapa en värld för "den lilla människan".

Hans Albin Larsson skriver att vänstersocialisterna väntade sig ingen världsrevolution men var positiva till bolsjevikernas handlande och försvarade revolutionen ihärdigt. Medan socialdemokraterna ansåg att demokrati var det viktigaste. De drog paralleller mellan Lenins styre och tsarernas. "Verklig socialism är omöjlig i Ryssland på dess dåvarande utvecklingsnivå." Ur boken Oktoberrevolutionen och socialistpressen, 1983.

Martin Alm menar att revolutionen gjorde ett starkt intryck på svenskarna. Man befarade att detsamma skulle kunna hända i Sverige. Franska revolutionen låg ju inte så långt tillbaka i tiden (1789-1799). Man jämförde skeendet och demokraterna oroade sig för att revolutionen inte skulle utmynna i demokrati utan diktatur och barbari.

De i Ryssland offentliggjorda deklarationerna om rätt och frihet överträffa motsvarande normer i Väst-Europas kulturländer. Alla dessa den revolutionära rörelsens erövringar återkalla i vårt minne ovillkorligen de ärofulla dagarna under den franska revolutionen, som bragte våldets och slaveriets gamla välde på fall och som skapade normala betingelser för mänsklighetens fria utveckling. Paul Olberg, Den ryska revolutionen, 1917.
Min kommentar till detta är att det var just det som hände i Estland efter frihetskriget. De bragte våldets och slaveriets gamla välde på fall. Nej, livegenskapen var upphävd redan, men slaveriet blev verklighet under den sovjetiska ockupationen. Dessutom skapades normala betingelser för människans fria utveckling under de fria åren. Det var bara en tanke...

Det är också en lång tankegång i boken om det asiatiska i Ryssland - Sovjet. Jag tycker det är intressant eftersom det anses inkorrekt att tänka så, men jag vet ju att esterna säger att Asien börjar på andra sidan Peipus. Och de vet. De har levt i den kulturen och aldrig känt sig hemma med den. Numera är de definitivt européer. De säger till exempel att Sergei Metlev, den est-ryske studenten som opponerade sig mot att ryska skolbarn behandlas illa i Estland, att det är märkligt att han fortfarande lever. Under sovjetockupationen hade han definitivt tagits av daga.

Hur skrev man då i Sverige?
Konservativa Sydsvenska Dagbladet Snällposten menade att bakslaget efter den första tiden var på väg, oundvikligt. Dvs. barbari och diktatur.
I de konservativas ögon följde skräckväldet ur det kaos och den upplösning som revolutionen åstadkommit.
För liberalerna var den första regimen legitim och den andra illegitim.
Socialdemokraterna kunde hålla med, men förväntade sig en borgerlig demokrati vid vägs ände. Gustav Möller skrev att en social revolution sker under lång tid, och den politiska revolutionen är bara en bekräftelse av samhällsförändringen. Den sociala revolutionen kunde inte kommenderas fram uppifrån.
Det var den inre oredan i Ryssland som fått bolsjevikernas planer på en världsrevolution att gå i stöpet.
skrev Verner Söderberg.

Kata Dahlström förkunnade 1918 att den långsamma uppbyggnadstiden var kommen. Bolsjevikerna visade prov på god organisationsförmåga och hade snabbt vunnit kontroll över situationen.

Den socialistiska vänstern i Sverige utgick ifrån en syn på historien som i stora drag förutbestämd. Historiens slutmål var socialismen.

Skådespelerskan Augusta Lindberg skrev att om det drömda idealriket skulle förverkligas någonstans i världen var det i Ryssland.



Augusta Lindberg

Flera socialdemokrater menade att en socialistisk revolution i Ryssland 1917 inte var möjlig. Marx menade att man ska gå från feodalism via en borgerlig revolution till kapitalism och sedan genom en socialistisk revolution till socialism. Att ta steget från feodalism direkt till socialism var inte möjligt.
Trackback
RSS 2.0