April 12, 2011. Gagarin var nummer elva.

När jag läst Alvin Isberg var jag så konfunderad. Detta stämde verkligen inte med den uppfattning jag fått när jag samtalat med ester. Det var en helt ny bild av en maktfullkomlig man, som kunde göra vad som helst, till och med mörda motståndare, för att nå den makt han eftersträvade. Är det sant? Det vet jag fortfarande inte. Men boken är skriven 1988, några år före den nya friheten, så jag tänkte att jag skulle se vad som egentligen stod i den där artikeln i Populär historia 1992 där en sovjetestnisk historiker uttalade sig. Jag vet ju med all säkerhet att historiekunskaperna i Sovjetunionen var helt inriktade på den ockuperande statens sanning.

Jag har försökt hitta uppgifter om författaren. Han är hedersdoktor vid teologiska institutionen i Lunds universitet. Men sen är det stopp. Är de någon annan som vet något?

...

För övrigt ska jag bara förmedla det tidningarna skriver här i Estland. Gagarin var inte först i rymden. Han var nummer elva. De tidigare har omkommit i rymden, men det var inget som någon skulle veta.



Gagarin.
Trackback
RSS 2.0