April 2, 2011. Barnparad.

Solen har värmt hela Estland i dag. Tror jag. Det har verklige känts att våren är på väg. 26 grader på balkongen. Snön ligger kvar, den är bara lite smutsigare. Snart är den nog borta. Då ska det bli spännande att se vad som dolt sig i snön hela vintern. Jag har sett att några små tujor är alldeles bruna. Kommer de överleva?

Vi tog en tur till Rakvere i dag och det var fantastiskt vilken förändring det var. Aldrig har vi sett så många bilar på parkeringen utanför Norra köpcentret. Där har vi gått ganska ensamma många gånger och tittat på försäljarna som suttit och tittat på ingenting, och nästa gång var affären kanske borta. Nu fanns någon enstaka parkeringsplats ledig och det vimlade av folk i butikerna. Hesburger hade inga lediga bord, och det var lika bra det. Vi ska inte äta hamburgare.




I dag var det barnparad i Tallinn. Man firade barnbokens dag. Alla barn hade gjort sina masker, och naturligtvis var alla Astrid Lindgrens figurer representerade. Några barn intervjuades och en sa "Jag blir mycket klokare av att läsa. Jag lär mig hela tiden saker." En annan sa: "Jag läser jättemycket!"

I Kõpu har man renoverat herrgårdsskolan. Den har stått och förfallit under ockupationen. Alla väggdekorationer hade målats över när sovjeterna bestämde. Allt sådant ansågs kapitalistiskt. 
1960 var man tvungen att göra något åt en vägg, och då såg man en målning av en kentaur, men det var bara att måla över för att inte bli klassad som folkfiende. Nu har man tagit fram alla vackra målningar. Norge har betalat de 1,4 miljoner Euro det har kostat, men pengarna räckte inte till stuckaturen, så den har nu gjorts i papiér macher.



Rõuge mõis.

I skolan i Rõuge i södra Estland, i Setumaa, har man satt igång ett projekt för att utveckla användandet av IT i undervisningen. T. ex. studerar man hur man ska få tag på pålitlig information. Information man kan lita på att den är sann. Här vet man ju verkligen att allt inte är vad det ser ut att vara. En annan grupp har studerat hur man kan göra ett dataprogram för att komposten ska mogna snabbare. Vi ska nog få se att esterna kommer med nya friska idéer! Något lika bra som Skype, vad vet jag?
Trackback
RSS 2.0