Feb. 1, 2011. Andres Arrak.

Snön ligger fortfarande tjock på åkrar och vägar. I dag skulle jag gå och se att allt var bra i grannhuset. Ingen hade varit där på ett par veckor. Det gick inte at se var vägen till entrédörren var. Jag började gå på den plogade större vägen fram till tomtgränsen. Det var inga problem. Lite saktare fick jag gå på vägen mellan de stora skyddande träden. När jag så kom till gårdstunet halkade jag först på skaren och efter att jag med uppbådande av alla mina krafter tog mig upp, då sjönk jag en meter ner i snön. Då var jag inte långt från dörren. Det fanns bara en utväg. Jag kröp fram på snön tills jag var precis framför dörren. Då visste jag att det inte var så djup snö eftersom trappan var under mig. Som tur var hade jag en mobil i fickan. Jag blev hämtad i bil den långa vägen hem på.. kanske.. hundra meter.

...

I Moskva och i Butka, Boris Jeltsins födelsestad invigdes staty över den första presidenten i den Ryska Federationen i dag. I Butka är den 10 m hög.

Nu talas det också här i Estland om att vaccinet mot svininfluensan kan ge barn narkolepsi, sömnsjukan. Läkare i Finland forskar i ämnet och resultatet av den forskningen kommer i augusti.

Postimees delade i dag ut belöning till ekonomen Andres Arrak, som "den store tänkaren". Han belönas för sina åsikter under finanskrisen. Han har kunnat analysera och förklara svåra beslut på ett fantastiskt sätt.

Andres Arrak

 

Internet spelar en stor roll i Estland. Jag minns när vi kom tillbaka till Tallinn 1991 och hade våra mobiler. De där stora som man inte kunde ha i fickan precis. Jag minns hur Ülo, som arbetade med teleteknik suckade tungt när han förstod hur långt efter Sovjetunionen låg med tekniken. Nu är esterna definitivt ikapp. Alla statliga myndigheter har en hemsida där invånarna kan göra sina ärenden. Med hjälp av koderna som följer med det statliga identitetskortet kan de komma in på sina egna ärenden och utföra sådant som de annars måste åka till ett kontor för och skriva papper och krångla. Det är också de koderna som används när man ska rösta i parlamentsvalet i mars. Partierna har sina reklamfilmer gående i TV.

Staten gör också sina beställningar via internet. 6 000 sådana är hittills gjorda så.

 

Det finns också en hemsida http://www.help.ee/ där man kan anmäla att ,man har saker att skänka bort till behövande som pengar, kläder, möbler och leksaker o.a. En mycket god insats av två privatpersoner. De samarbetar med många andra organisationer och barnsjukhus.

 

Pärnu har dragit in 10 % av sina bussturer för att spara pengar. Man behåller alla linjer, men minskar på busstätheten. Folk är nu missnöjda för att det blir problem när de måste byta buss för att komma dit de ska nu när inte alla bussarna går som förr.

Priserna för resor till och från öarna blir nu subventionerade för även andra än de bofasta. Nu gäller det skolbarn, pensionärer, militärer och resande med buss.

Ett amerikanskt bokförlag är på jakt efter nya författare. John O´Brien från bokförlaget Darcale tycker att Tallinn är en fantastiskt vacker stad och har fastnat för författare som Mati Unt och Toomas Vint. Han berättar att amerikaner läser mycket, och bryr sig inte om var författaren är född bara historien är intressant. Problemet är att estniska är svårt att översätta till en bra litterär engelska.

I Tallinn byggs just nu en ny filmstad. Ett gammalt betonghus från sovjettiden rivs! Istället kommer nya byggnader, stora och ljusa på sammanlagt 4 600 kvadratmeter. Där ska man också kunna ha film- och teaterföreställningar.

Alla skolor har ett eget märke. När man tar studenten görs det dessutom ett speciellt märke för just den klassen. Vi har ett sådant hemma som kommer från morbror Ossi. Just nu är det en utställning med alla skolors märken under frihetstiden.

 
Trackback
RSS 2.0