Juni 23, 2011 Saku Suur Hall,

 

Det byggdes en ny stor arena i Tallinn som stod klar 2001. Alldeles lagom för Eurovision Song Contest 2002. Den fick namnet Saku Suur Hall, som betyder Saku stora arena. Där har det varit stora musik- och idrottsevenemang sedan öppnandet, men inte tillräckligt. Arenan har ekonomiska problem. Staten vill minska sitt aktieinnehav, som för närvarande uppgår till  15,5 %. Tallinn stad äger 15,8 % och ett aktiebolag OÜ Pivotal, som kontrolleras av den störste aktieägaren i Estland: Marcel Vichmann äger 68,6 %.

 

 

Midsommareld.

I dag är det midsommarafton i Estland. Istället för midsommarstången tänds eldar på många, många ställen i landet. Jag minns när vi var med vid en midsommarbrasa för första gången. Det var bönderna i Väike Maarja som träffades i en skog. Jag lärde mig att leta efter lysmaskar. Om året skulle bli ett bra år, då gällde det att hitta en lysmask, och det gjorde jag. Jag hittade två stycken. Levande musik och visor var det också, och så naturligtvis spelade de en Taubevisa eftersom vi var med, och det pinsamma var, att där i skogen, med de, för mig, nya sederna kom jag inte ihåg texten alls! Jag satt och skämdes. En Taubevisa. Jag minns inte om det var ”Brevet från Lillan”, ”Calle Schewens vals” eller någon annan visa. I själva verket har jag nog förträngt det. Men kvällen var vacker och människorna var trevliga och vänliga mot oss svenskar. Det är ju så att i Estland är också Ants svensk. Nästan. Han är ju Hannos bror också, tror många.

….

EMHI varnar för storm och åska på midsommaraftonen. Det kan komma byar upp till 25 m/s.

Jag får väl veta i morgon hur det blev.

….

Det är också den officiella Segerdagen i dag. Man firar dagen när esterna och letterna vann striden över tyskarna och befriade staden Cesis (Võnnu) den 23 juni 1919.

 

 

 

I Tartu läggs det kransar vid foten av minnesmonumentet ”Kalevipoeg” på Segerdagen.

Det är två flaggdagar i rad. I dag hissas alltså estniska flaggorna för att fira Segerdagen och i morgon firar man midsommardagen.

 

…..

Minns ni Arctic Sea, fartyget som ”blev kapat” på Östersjön. Fartyget som i all hast togs till en rysk hamn innan någon utomstående hann komma ombord. Fartyget som, enligt Moskva,  kapades av ester.

 

 

Nu har Rysslands högsta domstol dömt i målet och t.ex. förkortat Aleksei Buljevis, statslös,  straff från 10 års fängelse till 2 år, enligt Interfax och Postimees. I Arkhangelsk oblast domstol hade Buljevi och de övriga fem dömts till 7 – 12 år i fängelse.

Det är numera klart att ingen av ”kaparna” var est.

Trackback
RSS 2.0