Juni 4, 2011 Den 127 år gamla flaggan.

Dagens födelsedagsbarn har firats ordentligt.

På Domberget i Tallinn började man firandet
tidigt  på morgonen av den 127 år gamla flaggan.


Den estniska flaggan är hissad!




Orkestern



och kören på flaggans födelsedag.

Precis klockan sju hisades flaggan på Långe Hermanns torn i Tallinn under högtidlig psalmsång.
Flaggan skapades av en studentgrupp i Otepää, och antogs senare till nationalflagga.


Jag lyssnade på Ring P1 häromdagen. En kvinna ansåg att nationalsånger om att man bor i det bästa landet i världen och sådant bara är trams. Nationalsångerna ska bort. Nationalism är förkastligt. Vi ska arbeta för att hjälpa varandra i hela världen i stället.

Jag har försökt förklara nationalism här i bloggen tidigare, och jag menar att det är oerhört viktigt för ett folk som lever i en kultur som de inte förstår och inte kan acceptera ska få känna lycka över att helt förändra detta utan att bli svartmålade som nationalister. Jag tror att den som kan säga så som damen är en människa som alltid levt i en kultur hon känner som sin egen vare sig den är i hemlandet eller någon annan stans. Jag minns när Portugal befriat sig från sin diktator 1974 och deltog i Eurovisionens schlagertävling. Deras sång var en hyllning till Portugal. De sjöng den sång alla kände för. Jag minns också när jag arbetade på ett företag med många nationaliteter, och vi alla stod upp vid middagsbordet  i tur och ordning och sjöng vårt lands nationalsång. Det var en underbar kväll. Och vi njöt av att vi var från så många olika kulturer.
Trackback
RSS 2.0