Maj 28, 2011. Spanjorerna gör inte som esterna.

Jag träffade alltså mina gamla klasskamrater i går. Det var fantastiskt roligt. Somliga var sig lika, andra absolut inte! Men det var ju 50 år sedan vi sågs sist.
Maud är bosatt i Katalonien. "Det är fruktansvärt svårt i Spanien nu. Min dotter har fått sänkt lön, och många, många är arbetslösa." Då kände jag att jag måste fråga, -Estland har ju nyss rett ut sin finansiella kris på ett föredömligt sätt-  så jag frågade: Hur är det med regering och andra välbetalda. Sänker de också sina löner?" "Du är inte klok! De har alla sina förmåner kvar. Självklart." Ändå ska hela Europa hjälpa dem, även Estland hjälper till, men visst skulle det se bra ut i alla krisländer om deras regeringar, riksdagar, bankfolk m.fl. föregick med gott exempel. De är ju mer skyldiga till krisen än de unga som ännu inte fått något arbete, bara för att ta ett exempel.


Soldater från Afghanistan har kommit hem. Försvarsminister Mart Laar och ÖB Ants Laaneots tog emot dem. Mart Laar tackade hela familjerna. "De har kämpat lika mycket som sin soldat."
ÖB sa:"De estniska soldaterna har visat sig vara lugna och rusar inte iväg utan är eftertänksamma." De har skött sig väl i många olika krissituationer.





En soldat på hemväg från Afghanistan.
Trackback
RSS 2.0