Nov. 19, 2011 En ung kvinna från Sibirien och en man från Moskva har återvänt till sina rötter.

 


Anna och Sergei.

En ung kvinna från Sibirien och en man från Moskva har återvänt till sina rötter.

Anna Muda och Sergej Pärn – deras härstamning är olika, men de har samma önskan: att bli fullvärdiga medlemmar av det estniska samhället.

Båda har sina rötter ibland ester som blev ryska medborgare. De har nu blivit estniska medborgare och invånare. Anna och Sergej säger att just här känner sig hemma.

Anna föddes och växte upp i en liten stad i Irkutsk oblast. Grunden för familjen är en estnisk farfar, som deporterades mot sin vilja till Sibirien  1950, men hans stannade i Sibirien - blev förälskad i en lokal skönhet och en son föddes - Annas far. Det talades inte estniska hemma, men besökte släktingar i Estland ganska ofta, nästan varje sommar under sovjettiden. Senast familjen var i Estland var 1997.

"När jag bodde i Ryssland, hade jag en känsla av att jag levde på fel ställe. Först flyttade jag till en annan stad för att studera, men det förändrade ingenting. ”Vad ska jag göra nu då? Jag visste inte ", säger Anna, nybliven estniska medborgare. När hon var inskriven vid universitetet i Novosibirsk, såg han vid en utbildningsmässa att universitetet i Tallinn var en möjlighet.  Hon såg att programmet för Sommarskolan och bestämde sig för att åka till Tallinn och studera. Det var 2009.

”Jag kände mig som den lilla flickan som kommit hem. Jag fick många vänner här i Tallinn, och njöt enormt", säger Anna. Hon tyckte om den lugna atmosfären i huvudstaden, som erbjuder många möjligheter, men där tempot inte är lika galet stressigt som i de stora städerna i Ryssland.

Ett år senare kom han tillbaka till universitetet i Tallinn och bestämde sig för att stanna och bo här. Nytt estniskt pass fick hon på bara en månad eftersom hennes förfäder hade bott i Estland före den 16 juni 1940.

"När jag fått passet i min hand, då bestämde jag mig definitivt att bosätta mig i Estland.", säger Anna.

Anna har ännu inte fått delta i något val, men vid idrottstävlingar håller hon tummarna för esterna och hon röstade på Estland i Eurovision Song Contest med hjälp av sitt ryska mobiltelefonnummer.

Sergei Pärn (40) föddes i Moskva, hans farfar, Lembit Pärn, var chef för den estniska delen av Röda armén. Han dog i Moskva när Sergei var tre år gammal. En byst av hans farfar kan ses i Ockupationsmuseet i Tallinn. Vid 35 års ålder, började Sergej intressera sig för släkthistoria och undersökte deras stamtavla.

"När jag på allvar började undersöka familjens historia studerade jag den officiella versionen av farfars biografi och fann en hel del motsägelser. Han visade sig vara en mycket mer intressant personlighet än jag kunde föreställa mig ", säger Sergei.

Det finns tyskt, finskt och estniskt blod i hans ådror men i det ryska passet registrerade hans föräldrar som ryssar.

"Moskva var annorlunda då där fanns en försiktig inställning till Estland. Enligt legenden ville familjen att jag skulle få namnet Lembit, men partikommittén ringde mamma och sa att sådana namn inte godkänns. Så därför fick jag det första populära ryska namnet som mamma kom att tänka på, "berättar Sergei.

Sergei tog en universitetsexamen vid Moskva universitet i ekonomi, sociologi och planekonomisk samhällsplanering 1994.  Eftersom den utbildningen inte längre behövdes i Ryssland bytte han till handelshögskola och for till Frankrike för att studera. Han återvände sedan till Ryssland och började sin karriär.

Han flyttade sedan till Estland av helt rationella skäl. "Bland de högre utbildade ungdomarna i Moskva dominerar en önskan att flytta från landet", säger han. "Två tredjedelar av mina klasskamrater bor inte längre i Ryssland. Jag har ingenting mot Ryssland men efter att ha upptäckt Estland insåg jag att detta är den plats där jag verkligen vill leva. "

Så reste han för ett par år sedan till Estland.

"Jag var som en hjärntvättad, tro mig jag var säker på att bli korsfäst efter det första ryska ordet", minns Pärn. "Men det gick bra, jag köpte ett estniskt telefonkort när mitt ryska gick ut. Jag hade fått en positiv chock i Estland. Inom en månad bestämde jag mig för att jag stanna här. Nu vill jag hämta hit min familj. "

Anna och Sergej gick direkt på estniska språkkurser. Där blev de bekanta. Inom en kort tid kunde både grunderna för det estniska språket. "Vi är mer motiverade att lära oss än rysktalande människor som är födda i Estland," tror de. De betalade kurserna med sina egna pengar utan hjälp av medel och bidrag. Allt för att lära sig språket snabbt, de tar också privatlektioner.

Anna säger att hon försöker estniska varje dag så mycket som möjligt. Till exempel när hon går på kafé eller till banken talar hon alltid estniska.

"Mina vänner i Ryssland blev förundrade på nyheten att jag flyttat till Estland. Där tror man verkligen att vi ryssar behandlas illa i Estland", säger Anna. "Men i Ryssland är livet inte alls bra, alla har problem. Levnadsvillkoren här är mycket bättre. "

Sergej säger att i Ryssland är människor så hjärntvättade att de är omöjliga att övertyga om de verkliga förhållandena. "Den enklaste lösningen är att de själva kommer hit och ser själva", konstaterar han. Sergei kommer inte att sakna livet i Ryssland.

"Jag är stolt över att jag är en estnisk. Det estniska språket är viktigt för mig”, säger Sergei.



Estland stödjer repatriering av utflyttare.

• Den estniska konstitutionen ger varje estniska medborgare rätt att leva i Estland. Integrations- och migrationsstiftelsen "Vårt folk" ger ekonomiskt bidrag till människor med estniska rötter; människor som är födda utomlands eller har varit borta länge, men nu vill flytta tillbaka till Estland.

• Det maximala beloppet är 2000 euro per person.

• Stöd kan estländare som är estniska medborgare få, eller medborgaren som har flyttat från Estland för högst tio år sedan eller en utrikes födda men har upprätthållit banden till den estniska kulturen och behöver hjälp att återvända till Estland pga. ekonomiska förhållanden eller sociala status. För att komma in det estniska befolkningsregistret måste de anmäla sig senast sex månader efter ankomsten till Estland.

Trackback
RSS 2.0