Sept. 15, 2011 De hade alltså Stalins som Gud.

Nu har vi alltså fått svart på vitt att i Sverige fanns en sekt som utbildades till att döda, att ge hela ”sig” till sekten och helt lämna vanligt liv. I min värld är det mycket allvarligt och borde betyda att vi upprörs. Gör vi det? Jag har läst ganska mycket om boken, men hittar ingen som upprörs utom författaren själv. Och det anser jag är anmärkningsvärt.

 

De hade alltså Stalins som Gud. Vad vet vi om Stalin? Vad visste vi om Stalin på den här tiden, 1980-tal? Den som ville veta hade inga svårigheter att se. Men, som jag sagt tidigare, sökte man på kommunisternas hemsida, då var han ”inte så farlig” som Jenny Lindahl sa.

Nu gäller det här en svensk sekt, och då är vi toleranta och tycker att det är en intressant berättelse han skrivit.

 

 

Magnus Utvik skriver om Stalin som Gud

Detta har jag hittat på nätet:

Författaren och poeten Magnus Utvik får Svenska kyrkans kulturstipendium på 50 000 kronor för att skriva romanen Med Stalin som Gud, om hur det är att vara tonåring i en kommunistisk sekt.

Publicerad: Tisdag 2 november 2010 | 12:05

Det sker inga diskussioner på Svenska Kyrkans sidor! Han får bara pengar.
…..

 

Intervju med Utvik
(Läs mer: http://www.fria.nu/artikel/85825#ixzz1Y0dKPV81)


– Jag var med i den lilla kommunistiska sekten KPS, Kommunistiska partiet i Sverige, i början av åttiotalet. Först var jag medlem i Kommunistisk ungdom (dagens Ung vänster), men fick kontakt med en kille i min hemstad Värnamo som var med i KPS. Han var vänlig, charmig och väldigt skolad och fick mig att gå över till KPS.

Vilken sorts politik stod KPS för?
– Vår politik i KPS kunde sammanfattas på följande sätt: väpnad revolution. Enpartisystem. Förbud mot alla religiösa, borgerliga och revisionistiska organisationer. Oförsonlig kamp mot kontrarevolutionära element.
- När jag slutade vid tjugo års ålder i KPS var jag deprimerad och hade självmordstankar. KPS var en väldigt dogmatisk organisation, en sekt helt enkelt. Om detta vittnar också de före detta medlemmar som jag varit i kontakt med.


Vad hoppas du åstadkomma?
– Jag hoppas att min bok ska bidra till en diskussion om dogmatism i politiska och religiösa organisationer och hur fundamentalism bryter ner en människa. Jag vill tillägna boken till dem som fallit offer för stalinismen som verklig statsform i Sovjet, Albanien, Östtyskland och andra länder.

 

Hittills har inga sådana diskussioner kommit.

…..

 

Josef Stalin. Mannen som förstörde livet för många miljoner människor.

 

Mera:

Magnus Utviks bok är en stark personlig berättelse, ett drama om sökandet efter en sorts auktoritär makt med svar på allt, men som till slut enbart leder till tvivel, tunga grubblerier och katastrof.

…..

Magnus Utviks självbiografiska dokumentär är stark och utlämnande. Den visar på djupet hur man kan dras med i en extremrörelse – här en kommunistisk sekt – samtidigt som den ger en målande bild av hur vänsterrörelsens olika schatteringar såg ut i början av åttiotalet. Några av nyckelmedlemmarna i KPS får också komma till tals om de ställningstaganden de gjorde då och hur de ser på saken i dag, trettio år senare.

När KPS stod på höjden av sin bana mot slutet av åttiotalet samlade det omkring ett hundratal medlemmar. Partiet upplöstes 1993. I oktober 2010 mottog Magnus Utvik Svenska kyrkans kulturstipendium för sitt arbete med den här boken.

…..

Jag har också sett honom intervjuas i TV, och hur interjvuaren inte är ckockerad utan lite road av det han får höra.

Var är indignationen? Handlar inte det här just om det som är viktigast av allt? Att vi måste veta vad barn och ungdomar gör? Att vi måste diskutera med dem och komma underfund med om de är på väg in i något farligt. Den här sekten var helt igenom farlig. Den påminner om de värsta religiösa sekterna jag läst om, där det gäller att hålla medlemmarna så isolerade som möjligt för att de inte ska kunna diskutera med andra.

Och nästa viktiga fråga: Finns det några lika vidriga sekter i Sverige i dag?

Vi får inte veta några namn, liksom vi inte får veta namnen på svenskarna som var Stasiagenter. Varför? För att deras liv inte ska bli förstört. Men de har ju spionerat på Sverige! De är landsförrädare. Men det är klart, de är ju på den vänstra sidan, då är det inte så allvarligt, eller…

Så skönt att de inte var ester…

Trackback
RSS 2.0