April 28, 2012 Rakvere är årets Skogshuvudstad i Estland.
Rakvere är årets Skogshuvudstad i Estland.
Här kan man skaffa all information om skogsnäringen i Estland över nätet:
Den här holken står i Rakvere centrum och väntar på att vi alla ska använda den.
.....
Jag måste ställa en fråga. Jag vet inte vad som är politisk riktigt.
Får man ha kulturellt samarbete med “Europas sista diktatur”? Esterna och vitryssarna har ett mycket intressant samarbete. Det är operasällskapen som har föreställningar på operascenerna i de båda länderna.
…..
Hur ska vi värdera varandra? Är vi verkligen lika mycket värda? Ska vi kräva samma beteende av alla människor? Nej, det kan vi inte; vi har olika kulturer, olika sätt att se på livet och verkligheten.
Ska vi acceptera att andra människor gör experiment av våra liv? Ska vi protestera när det experimenteras så kraftigt att just vår verklighet raseras totalt? Det som det kommunistiska experimentet utsatte en stor del av mänskligheten, för skall det bara tystas ner? Ska vi bara acceptera att människor, infrastruktur och hela livet raserades av det gigantiska experimentet, att hela stater tvingades att ta flera steg tillbaka i sin utveckling? Ja, att de fick lämna hela sin utveckling de arbetat fram av egen kraft, och ändå räckte det inte. Hela människovärdet försvann. Ska vi acceptera det utan en enda riktig kommentar. Ska vi låta det bli en parentes vi inte låtsas om utan göra som Göran Persson, svensk statsminister, åka till Lettland och skälla ut letterna för att de inte gjort upp med sin historia dvs. förintelsen av judar under den tyska ockupationen. Ska vi göra så och fullständigt ignorera att letterna decimerats och lidit under hård sovjetisk ockupation i femtio år!
Har vi verkligen rätt att anmärka på att esterna behandlade ryssarna illa? Gör de verkligen det, behandlar ryssarna illa alltså. Varför sa vi i så fall ingenting, inte ett ord, om att ryssarna behandlade esterna så fruktansvärt illa under ockupationen? Vad har vi för agenda för vem som får göra vad med vem? Är det något som är politiskt korrekt? Är vi så goda människor i vårt land, att vi har rätt att döma utan att ta reda på vad som egentligen händer och vad som verkligen har hänt.
Har vi rätt att säga vad vi vill i våra medier om andra folk?
“Ska vi hjälpa ett folk som har så fruktansvärda fängelser? (Aktuellt i början av 1990-talet om de fängelser som fanns kvar i Baltikum sedan ockupationen; tidigare sa man absolut inget om de sovjetiska fängelserna.)
Även en skandalfilm om förhållanden på de baltiska, sovjetiska, fängelserna. Bl.a. ondgjorde man sig över en lettisk kvinna som önskade att de som mördat hennes man, som var säkerhetsvakt, vid ett bankrån skulle dömas till döden.
Att se “Den sjungande revolutionen” påminner mig om min ungdoms (nazistiska) Österrike.” (Harry Schein i Dagens Nyheter.)
“Baltikum var mycket värre än tyskarna” (Ferenc Göndör om judeutrotningen i Sveriges skolor. Tusentals elever fick lära sig detta.)
“I Baltikum sitter judarna med packade väskor för att snabbt kunna fly.” (Sveriges Radio för några år sedan med bl.a. Per Ahlmark..) (Hur är det i Malmö just nu? Malmö i dag är värre än det någonsin har varit i de fria baltiska staterna. Ska någon baltisk statsminister komma och kräva att svenskarna ska göra upp med sin historia?)
Det finns så mycket mer. Så mycket, mycket mer.
I Tomas Nordegrens program nyligen tog man upp problemet med förintelsen i Baltikum. När de fick veta att det i det tyskockuperade Estland “bara” dödats ca 900 estniska judar förklarades det med att “det är ett så litet land.” Att det samtidigt dödats många, många fler ester var totalt ointressant. Människor värderas så olika.
Får man ha kulturellt samarbete med “Europas sista diktatur”? Esterna och vitryssarna har ett mycket intressant samarbete. Det är operasällskapen som har föreställningar på operascenerna i de båda länderna.
…..
Hur ska vi värdera varandra? Är vi verkligen lika mycket värda? Ska vi kräva samma beteende av alla människor? Nej, det kan vi inte; vi har olika kulturer, olika sätt att se på livet och verkligheten.
Ska vi acceptera att andra människor gör experiment av våra liv? Ska vi protestera när det experimenteras så kraftigt att just vår verklighet raseras totalt? Det som det kommunistiska experimentet utsatte en stor del av mänskligheten, för skall det bara tystas ner? Ska vi bara acceptera att människor, infrastruktur och hela livet raserades av det gigantiska experimentet, att hela stater tvingades att ta flera steg tillbaka i sin utveckling? Ja, att de fick lämna hela sin utveckling de arbetat fram av egen kraft, och ändå räckte det inte. Hela människovärdet försvann. Ska vi acceptera det utan en enda riktig kommentar. Ska vi låta det bli en parentes vi inte låtsas om utan göra som Göran Persson, svensk statsminister, åka till Lettland och skälla ut letterna för att de inte gjort upp med sin historia dvs. förintelsen av judar under den tyska ockupationen. Ska vi göra så och fullständigt ignorera att letterna decimerats och lidit under hård sovjetisk ockupation i femtio år!
Har vi verkligen rätt att anmärka på att esterna behandlade ryssarna illa? Gör de verkligen det, behandlar ryssarna illa alltså. Varför sa vi i så fall ingenting, inte ett ord, om att ryssarna behandlade esterna så fruktansvärt illa under ockupationen? Vad har vi för agenda för vem som får göra vad med vem? Är det något som är politiskt korrekt? Är vi så goda människor i vårt land, att vi har rätt att döma utan att ta reda på vad som egentligen händer och vad som verkligen har hänt.
Har vi rätt att säga vad vi vill i våra medier om andra folk?
“Ska vi hjälpa ett folk som har så fruktansvärda fängelser? (Aktuellt i början av 1990-talet om de fängelser som fanns kvar i Baltikum sedan ockupationen; tidigare sa man absolut inget om de sovjetiska fängelserna.)
Även en skandalfilm om förhållanden på de baltiska, sovjetiska, fängelserna. Bl.a. ondgjorde man sig över en lettisk kvinna som önskade att de som mördat hennes man, som var säkerhetsvakt, vid ett bankrån skulle dömas till döden.
Att se “Den sjungande revolutionen” påminner mig om min ungdoms (nazistiska) Österrike.” (Harry Schein i Dagens Nyheter.)
“Baltikum var mycket värre än tyskarna” (Ferenc Göndör om judeutrotningen i Sveriges skolor. Tusentals elever fick lära sig detta.)
“I Baltikum sitter judarna med packade väskor för att snabbt kunna fly.” (Sveriges Radio för några år sedan med bl.a. Per Ahlmark..) (Hur är det i Malmö just nu? Malmö i dag är värre än det någonsin har varit i de fria baltiska staterna. Ska någon baltisk statsminister komma och kräva att svenskarna ska göra upp med sin historia?)
Det finns så mycket mer. Så mycket, mycket mer.
I Tomas Nordegrens program nyligen tog man upp problemet med förintelsen i Baltikum. När de fick veta att det i det tyskockuperade Estland “bara” dödats ca 900 estniska judar förklarades det med att “det är ett så litet land.” Att det samtidigt dödats många, många fler ester var totalt ointressant. Människor värderas så olika.
När läraren berättade i Felix klass om Auchwitz och hur fångarna gjort inskriptioner på väggarna om sitt lidande, då berättade Felix att han hade varit i ett sådant fängelse i Estland. En kal källare med inskriptioner. Då blev det alldeles tyst. Det visste läraren ingenting om.
Och nu hörde jag i radion att Sverige ska intressera sig för sina grannar i öst. Det tycker jag är mycket intressant. Mycket bra. Strålande! Men först måste den rätta historien om dessa länder berättas offentligt. Vi måste sudda ut alla lögner och “slappa sanningar” som vi förmedlat till alla i Sverige boende. Det finns så många felaktigheter som ligger som sanningar i våra ryggmärgar. Vem tar ansvar för det?
Trackback