Feb. 20, 2012. SVT Debatt.

I dag ber jag er läsa:

"Maria Sveland, din tolerans ger högerextremisterna spelrum." (Svar på ett inlägg av M S)

Den finns på SvT:debatts sida: http://blogg.svt.se/debatt/category/asyl-och-migration/.

 

 

Bahareh Andersson

Här några saker jag tycker är intressanta:

Hur långt kan våra nordiska samhällen sträcka sig innan politiker och mina systrar (feministerna) inser att mångkulturalism inte måste inkludera brott mot mänskliga rättigheter, hedersmord och oskuldsterror mot ungdomar?, skriver feministen Bahareh Andersson.

 

/.../

Snälla Maria förstår du att just den blinda toleransen som har skapat ett spelrum för högerextremisterna? Jag brukar kalla det ”omvänd snällhet”...’

 

/…/

Exempel som kan nämnas är hedersmord, övergrepp mot homosexuella, barn- och tvångsgifte, svenneförakt samt kvinnlig könsstympning. Så fort jag tar upp dessa frågor så stämplas jag som kulturrasist, islamofob eller förrädare. Dessutom är skillnaden mellan oss att dina ord publiceras i DN och SvD utan censur men mina publiceras inte alls efter många försök.

 

/…/

Det paradoxala är att ett öppet samhälle samtidigt är väldigt sårbart på grund av den tanklösa eller kanske likgiltiga toleransen som politiker och samhället visar mot det religiösa och etniska intolerans som odlas fritt i många etniska enklaver.

 

/…/

Många människor, inklusive mig själv som kommer från mellanöstern, tycker det är en överväldigande otäck tanke att de hemska diktaturernas verklighet som vi har lämnat bakom oss nu skall breda ut sig i vår svenska demokrati och beskrivas som ”mångkulturalism”.

 

Hur långt kan våra nordiska samhällen sträcka sig innan politiker och mina systrar (feministerna) inser att mångkulturalism inte måste inkludera brott mot mänskliga rättigheter, hedersmord och oskuldsterror mot ungdomar? Eller skall vi finna oss att leva här med samma könsapartheid som i Iran bara för att inte störa Era mysiga mångkulturella relationer?

 

Det finns mycket jag känner igen. Hon skriver att hennes bidrag aldrig tas in i tidningarna. Tidigare, under de sovjetiska ockupationen, var det estniska bidrag som inte togs in. Varför, varför är det så fel att debattera. Varför kan man inte få förklara sina ståndpunkter? Är det därför den politiska korrektheten frodas? Att aldrig få veta den andra sidans tänkesätt skapar stela och orubbliga åsikter. Det är verkligen viktigt att vi vågar prata, att vi vågar tycka. Att vi kan läsa olika åsikter. Jag säger än en gång: Jag är så tacksam att jag tillhör två olika kulturer. Det är så utvecklande att få allt belyst på olika sätt.

Trackback
RSS 2.0