Feb. 6, 2012. Det är kallt!

Det är kallt i Estland. Mycket kallt. Landet ligger ju närmare Ryssland!




Det är problem i hus där inte alla har råd att betala elräkningen eller där någon lägenhet står tom.
"Vi är medvetna om problemen med att dela kostnaden för uppvärmning av lägenhet i en situation där grannarna inte värmer sina lägenheter, och vi utesluter inte möjligheten att denna fråga kan vara mer exakt reglerat", sade justitiedepartementet rådgivare Murumets, som tillade att i princip tillåter lagen att en av de andra lägenhetsägarna kräver att det skulle hållas en temperatur i grannlägenheterna som inte betyder alltför stora uppvärmningskostnader av den egna lägenheten.
Harju Raimo  på Kooperativa Boende Unionens huvudkontor i Tallinn och Jõgeva hävdar att det finns kalla och tomma lägenheter i hela Estland, och det har varit problem med detta i flera år. "Lägenheterna står tomma och kalla och grannarnas uppvärmningskostnader blir höga", säger Bender. Framför allt finns det människor på landsbygden som lever i oro att värmepannan inte klarar uppvärmningen.

"I alla studier dras slutsatsen att det bör vara åtminstone 16, 17 grader i bostäderna för att det inte ska bli problem mellan grannarna.”
Det mest drastiska exemplet på en ouppvärmd lägenhet uppträdde i Keila där elen stängts av och där också ett fönster lämnats öppet och grannarna upptäckte detta först när rören frös.
Kylan har också betytt att den första isvägen från fastlandet till öarna kan utnyttjas.

Utanför Pärnu krävs isbrytarassistans.


Från och med idag kommer isbrytare assistera fartyg av Lloyd 's Register isklass 1C och den främsta cylindervolym på minst 1600 kW, sade maritima byrån talesman.

Enligt Ekonomiska frågor och kommunikationsminister dekret nr 265-2003/12/23 ska fartyg assisteras in och ut ur hamnen i Pärnu upp till en punkt med koordinaterna 58 ° 21 ', 4 N och 24 º 27', 0 E. Allt för att säkerställa vintersjöfarten.


Isen har en tjocklek mellan 10 - 30 centimeter och där isen är räfflad krävs isbrytarassistans för alla fartyg.
Trackback
RSS 2.0