Feb. 21, 2012. Ökad rysk militär i Östersjön.

 

Utrikesminister Urmas Paet.

 

Utrikesminister Paet meddelade i dag att han känner stor oro för den ökade ryska militära närvaron i Östersjön. I Kaliningrad har antalet raketer ökat kraftigt och i S:t Petersburg, som kallas för Leningrads militärområde, likaså. De ryska raketerna når över hela området runt Östersjön. Andra riksdagsmän bekymrar sig över att det finns länder i grannskapet som nedrustar. Själv är jag bekymrad över att det inte finns några militärer på Gotland, samtidigt som Slite Hamn numera ägs till stor del av Ryssland.

I Paldiski hamn undersökte estninskapoliser och bl.a. polska poliser de lastbilar, som kom till hamnen. En förare var berusad, många hade dåliga däck, några hade urusla bromsar. Det kunde de se med hjälp av en värmekamera.En polsk bil saknade alla dokument. Två flickor blev dödade av en sladdande lastbil häromdagen. Nog måste det heta ”mord” när man kör en tung bil på hala vägar utan ordentliga däck och bromsar.

…..

I dag har debatten i Sverige gått vidare om ”kulturvänstern” och de åsikter de företräder. Jag lyssnade på Obs, kulturkvarten och läste i DN:

Vänstern vägrar att tala om hela verkligheten, Fredrik Ekelund, författare, bosatt i Malmö.

 

/…/ Att Jobbikrörelsen i Ungern är otäck och att högerextremism är ett stort problem i Europa, råder det inga tvivel om men att många människor också har dött av islamistiskt våld de senaste tio åren i Europa (bomberna i Madrid och London) förbigås med tystnad, liksom att en mängd hot från det hållet skapat något som den brittiske författaren Kenan Malik kallar för en ”internaliserad fatwa” hos många konstnärer och intellektuella. Lintons ambition tycks vara att seriekoppla en mängd olika företeelser (Jobbik, Fortuyn, Wilders, Merkel, Hägglund, Axess och så vidare) för att leda dessa till slutbilden: Breivik, massmördaren, som en logisk symbol för stämningarna i dagens Europa.

Min mening är, att vem som helst kan få obehagliga epitet på sig; vem som helst kan betraktas som ”högerextremist” utan att det behöver förklaras varför man är det ena eller det andra. Jag minns ju så tydligt när vi levde med en annan sanning, och när man inte ansåg att Sovjet var ett av de bästa länderna på jorden, då var man fiende. Och det intressanta är, att det är samma människor som talar. Varför lär man sig aldrig? Varför kan man inte förstå att man måste diskutera. Kanske har man fel, fast man absolut inte ”vill tro det”. Som jag sagt så många gånger: Först måste vi veta vad som finns i vår egen ryggmärg, i vår egen kultur, sedan blir det så mycket lättare att se hur vi skiljer oss från andra människor, från andra kulturer. Det handlar inte om att svartlista andra människor, det handlar om att förstå sig själv och sedan andra. Alla minns vi Gudrun Schyman som sa att alla svenska män är talibaner, det finns inget som heter hederskultur. Mona Sahlin menade att svenskarna inte har någon kultur utom midsommar. Att Jimmy Åkesson går i nationaldräkt är en skam etc. etc.

 

Jag har en dröm. Jag vill vara svensk. Utan att skämmas. Jag vill tro att den rättsordning vi har kommit fram till under århundraden är framgång. Att sluta se mord som en lagvidrig handling anser jag är en tillbakagång. Jag vill vara svensk, jag vill klä mig som jag tycker är rätt. En fri klädstil. Jag vill inte bli tvingad att gå i tält och gömma mig. Jag vill äta vad jag tycker om. Jag vill att mina barnbarn ska uppfostras till fria människor i ett fritt samhälle i en skola med kvalitet, utan att bli omskurna, att de uppfostras med kunskap om de svenska lagarna. Jag anser att den viktigaste uppgiften vi har, det är att hjälpa barn att bli fria, tänkande människor som känner sig själva och sina möjligheter utan att vara begränsade av traditioner som vi har gjort oss fria ifrån. Jag tror att vi har mycket att lära andra, och lära oss av andra, men jag vill inte att vi tar ett steg tillbaka i vår utveckling.  Jag tror inte att svenskarna är några övermänniskor. Jag vet att vi är människor som alla andra. Jag tycker det är fantastiskt (som jag sa i går) att leva i två kulturer. Man har så mycket att lära sig om man är öppen i sitt sinne. Men jag vill inte ta ett steg tillbaka, och jag vill inte att Sverige ska göra det heller. Det är min dröm.

Trackback
RSS 2.0