Jan. 8, 2012. Kalatee.



Jag minns när jag såg den här vägskylten första gången. Den står på Ingarö. Det var medan Sovjetunionen fortfarande fanns, och jag tyckte det var så roligt att någon hade fått sätta upp skylten. Bilden är tagen i september 1999. Jag hoppas den finns kvar.

…..

 

Kallast i natt i Estland: Väike Maarja -15,8 grader.

Estland är inte särskilt stort men temperaturskillnaderna kan vara stora. Just i natt var det mycket kallt i vissa områden, medan andra bara hade det lite kallt. I Jõhvi var det -13,2 grader. Tallinn -12,8 grader. I söder hade Võru och Valga cirka 0 grader. Av öarna hade Kihnu ner till 0 grader och Ösel och Dagö några få minusgrader.

Nästan all snö som kom igår gör bara ett kort besök i Estland. Harju län har fått 16 cm snö, Tallinn 15 centimeter och i Viljandi kom 12 cm snö.

…..

För övrigt rapporteras att turistströmmen från Ryssland ökar, och det har aldrig varit så många ryska turister som i år i Tallinn

Även Rakvere får allt fler turister främst från Petersburg, och där är det Aqva Spa Hotell som lockar. I december var 70 % av hotell-och badgäster ryssar.

"Tallinn är som en liten stad i en saga", säger Anna från Ryssland till Postimees, "Vi vill komma tillbaka i sommar. Vi har också bjudits på härlig varm glögg som jag ska lära mig att göra och bjuda familjen på i vinter.

Trackback
RSS 2.0