Mars 21, 2012 Min personliga syn på esterna under och efter den sovjetiska ockupationen.

 

Min personliga syn på esterna under och efter den sovjetiska ockupationen ska jag nu försöka sätta i ord.

 

Jag såg människor som inte fick använda de möjligheter de hade. De tankar och idéer som sköljde över deras hjärnor gick inte att använda. De måste förneka allt och böja sig under den sovjetiska bilan. Om de ändå försökte blev de straffade så fort det kom till maktens kännedom. De var verkligen beskurna. Halva hjärnan förblev oanvänd.

 

Det går att leva så. Många ryssar lever så än i dag, 2012. Men det är ett halvt liv och ett förslösande av möjligheter.

 

Estland blev fritt. Plötsligt får de använda hela hjärnan. Först måste de förstå vad det är de inte har använt, och var de är felprogrammerade. Det tar en tid, men de får en viss hjälp av utlandsesterna som kommer på besök eller flyttar tillbaka. Och sedan växer alla skrumpnade, avskurna delar av hjärnan ut. De växer som människor och använder de erfarenheter som legat i träda under nästan femtio år. Staten Estland, den fria republiken, visar det övriga Europa hur de hade kunnat leva och hur de vill leva, och de gör det så bra, att de klarar t.ex. finanskrisen bättre än de flesta andra europeiska länderna.

 

Det borde vara absolut förbjudet att kväsa intelligenser, att förbjuda människor att använda sina hjärnor efter den egna förmågan. Världen behöver (nästan) alla människor. Det som blir fel och skadar andra ska förbjudas i lag. Vi kan inte tillåta -ismer som innebär att alla måste vara likadana, som innebär att någon/några har svaret på allt och att alla andra måste underordna sig. Både Stalin och Chrusjtjov använde sina alla värsta, grymmaste sidor när de såg till att bli envåldshärskare. Att Chrusjtjov sedan blev en mindre grym härskare än Stalin förminskar inte de brott han utförde för att nå makten.

 

…,..

 

Det sker just nu en utrensning bland medlemmarna i Keskerakond (centerpartiet), Savisaars parti. Det beror på att det är just Savisaars parti. Edgar Savisaar sa i går på ett styrelsemöte att han inte vill ha medlemmar som inte accepterar hans suveränitet i partiet.

 

Kalle Laanet.

 

Kalle Laanet sa i går i radioprogrammet "Ärataja" att han inte ville vara med i partiet efter skandalen, som rågade måttet för honom i december 2010, då det visade sig att Savisaar bett sina grannar i öst om pengar.

 

"Jag är en person som står för min åsikt och det finns några saker som jag inte kan acceptera, jag kan inte hålla med om att vi ska sälja ut den estniska staten", sade Laanet.

Kalle Laanet är ordförande i Saaremaa. Där har fler medlemmar börjat tala om att dra sig ur.

"Jag har sagt till dem att det är varje medlems personliga beslut och jag vill inte ingripa i den processen.”

Även f.d. inrikesministern Ains Seppik har beslutat gå ur partiet utan att gå in i något nytt.

Hur stort partiet kommer att vara när alla fattat sina beslut återstår att se. T.o.m. ryssar i Estland har skapat ett eget estlandsryskt parti som samarbetar med de estniska socialdemokraterna.

Medlemmarna i Keskerakond är huvudsakligen pensionärer samt statliga och kommunala tjänstemän under sovjettiden, f.d. kolhosarbetare och estlandsryssar.

Trackback
RSS 2.0