2 nov 2012. Estnisk paj.

 
Jag fick ett så bra gammalt estniskt recept som jag prövade häromdagen. Jag modifierade det lite, och det blev verkligen gott.

Estnisk paj.

Pajdegen:
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl grovt rågmjöl
1 krm salt
150 g margarin, kylskåpskallt i små bitar
3 msk iskallt vatten

Jag blandade mjöl och salt först, hällde i margarin och arbetade ihop degen.
Sedan tillsatte jag vattnet och fick den så fast att jag kunde klämma ut den i en pajform.
Den fick stå i kylskåpet ca en timme.

Ugnen 200 grader.
Förgräddade pajskalet i 15 minuter.

Fyllning:
En halv stor salladskål (esterna använde grönkål) skuren i småbitar.
6 salladslökar i små bitar

Stekte i panna och efterstekte på svag värme i 5 minuter.

Stekte ett paket bacon i små bitar.

Blandade all fyllning i en skål.

Rörde ihop 3 ägg
1 1/2 dl mjölk
salt
peppar
och till sist 1/2 dl riven ost..

Hällde i fyllningen och sist äggsmeten och gräddade pajen i 30 minuter, tills den var brunfärgad.

Vi åt den med lite tomater och surgurka.
Eftersom Ants tyckte det var så himla gott vågar jag rekommendera pajen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0