nov 25 2012. Skolan - i Sverige.

 
Hur ska vi verkligen komma till klarhet med hur demokratin ska fungera?
Varför inte börja med skolan? Det är dags att ta skolan på allvar. Att vi börjar diskutera glädjen med att lära sig nya saker. Just “aha-upplevelsen” borde vara grundläggande i skolan. Jag upplever att den försvunnit i skolan i dag i Sverige, där det kan vara orsak till mobbning att man läser läxorna. (Även i Estland konstaterar de att kvaliteten på undervisningen sänks numera.) Ett viktigt ämne skulle vara vår hembyggd, demokrati och vilken roll alla människor spelar i det demokratiska samhället. Om vi alla har den kunskapen kan vi lättare avslöja odemokratiska inslag i landet och bemöta dessa program på ett mera självklart sätt. I Estland vet man exakt vad diktatur och odemokrati innebär i varje enskild människas liv. Men nu ser man inte att livet blivit så mycket bättre med demokratin, eller rättare sagt: man hade väntat sig en större förändring. Man vill leva med ärliga politiker, människor man kan lita på. Hur ska vi kunna sålla bort de som bara arbetar för sin egen skull? Där gäller det att komma tillrätta med pengarnas betydelse i valen. Genom att skänka pengar till ett parti, om det inte sker helt öppet, binder man partiets handlingsfrihet. Transparans krävs alltså. Hur många idealister har inte stoppats av just det?

Ett lång stycke för att säga att vi måste återinföra kunskap om vårt land och styrelseskick redan i skolan. Att inte ta barnen, eleverna, på allvar är förödmjukande, det är att inte ta dem på allvar och inte tro på att de har fungerande hjärnor. Redan mycket tidigt i barnens liv är det givande att diskutera med dem. Jag vet det. Jag har gjort det med många barn. Jag vet också att jag själv började fundera på hur allt fungerar när jag var fem år. Då borde jag ha pratat med en vuxen istället för att fundera på allt under tystnad. Det kan vara svårt att förstå hur barn uppfattar det som sägs och händer. Alla vuxna har en viktig och grundläggande uppgift att genom diskussioner ta reda på om barnen går med allvarliga funderingar som kanske kan förklaras. Barnet behöver den vuxne. Barn behöver ockspå en skola som förmedlar kunskaper.

Frågan är naturligtvis ännu inte löst i Estland, trots flera sammanträden, men man kan konstatera att det är Socialdemokraterna som vinner nya medlemmar när Keskerkonds väljare lämnar partiet efter skandalen med pengarna från Ryssland. Tyvärr har Reformpartiet också en långdragen pengafråga. Det gäller ett anonymt partibidrag som förmedlats via en partimedlem, som självklart trodde han skulle belönas för det, men han fick ingenting.
Därför gäller det nu att man verkligen visar varifrån pengarna kommer till parterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0