sep 20 2012. "Det kan bli en kall vinter."

 
Mail till Åsa Beckman, DN kultur.

Hej

Jag tycker att du glömt en viktig aspekt på journalisterna som släpptes från Etiopien. Du skriver som om de var opolitiska.

Jag har kunnat läsa att Schibbye är/var stalinist och förespråkade revolution och förintande av den borgerliga staten. Hur extrem Persson är har inte framgått.
Deras avsikt var att ta sig in i landet för att skriva om hur landet förstörs av kapitalistiska intressen.
De blev fängslade och fick tillbringa 14 månader i ett fängelse som är nästan lika grymt som de som fanns i Stalins Sovjet. De fick själva leva som miljoner människor levt i det stalinistiska landet. Innan de eventuellt fick sina domar och dödades, eller dödades utan domar. Vet du att det fanns förhörsrum/tortyrkammare i varje stad och by i Sovjet?

Jag tycker att det låter som om de har förändrats av sina upplevelser. Jag hoppas att de har förstått att revolution och allmänt mördande är förkastligt. Det är omänskligt att leva med "ett vapen i nacken" som de gjorde i Etiopien. Under Stalins terror torterades även många av Stalins egna medarbetare skoningslöst och dömdes till arkebusering. De plågades och tvingades att erkänna brott de aldrig begått (det de verkligen gjort togs aldrig upp i domstolken). Lika vansinnigt som det vi hört från Etiopien. När man ska beskriva ondska glömmer man så ofta det oerhörda våldet i Sovjet; arkebuseringar, medveten utsvältning av många miljoner, veckolånga färder till ett fruktansvärt liv i Sibirien (för dem som överlevde resan) etc. Stalinistiska fångläger finns fortfarande i många länder bl.a. Nordkorea.

Jag tycker det låter som om de förstått att det som Stalin och Sovjet står för är helt fruktansvärt och att de därför valt att istället skriva om betydelsen av yttrandefrihet.

Jag hoppas jag har rätt.

Du kan läsa mer om Sovjet, Ryssland och Estland i bloggen karinsestland.blogg.se

Med vänlig hälsning
Karin

-----

Nu ska jag berätta vad vi fick veta i går i Aktuaalne Kaamera.

Det har utlysts en läkarstrejk på vissa estniska sjukhus. Läkarna anser att deras läner är alldeles för låga. Akutsjukvården kommer fungera som vanligt.
Det är faran för att alla nyutbildade läkare emigrerar till andra länder som betalr bättre löner som man vill motverka. Det har blivit så, att estniska läkare tar jobb i väst och nya läkare kommer till Estland från öst. Det uppstår naturligtvis allvarliga språkproblem på sjukhusen liksom frågan om skillnader i utbildningen. Jag själv var akut på ett svenskt sjukhus för smärta i knäet som var vätskefyllt. Den utländske läkaren tömde knäet på vätska utan bedövning vilket gjorde fruktansvärt ont. “Det gjorde ont för att du tittade på när jag gjorde det” sa läkaren. Nästa gång jag behövde tömma knäet gick jag till min vanlige läkare som bedövade och jag kände ingenting trots att jag tittade på. Det betyder inte att alla utländska läkare är dåliga, jag kom bara att tänka på det.

Det har hittats mordoffer från tiden efter 1946 i skogarna i Estland. Vi fick se en grav med fem skelett. Det hade utgått en order från Stalin att gömma alla som mördades av makten. Det var 1000-tals ester som försvann spårlöst under ockupationstiden. Nu har man tagit DNA-prov och ska försöka fastställa vilka de döda är.

En rysk gymnasieskola ska undersökas efter att man misstänker att de försnillat de bidrag de fått av staten. I Estland får alla skolor statsbidrag.

Ett inslag i AK handlade om populism i politiken i EU. Att medborgarna inte kan lita på politikerna. Sådan populism är  svår att hitta i Estland. Detta talade man om på mötet med EU Forum Öppet Samhälle. Snyggt!!

Det är just nu stora ryska manövrer i Kaukasus. Oroande.

Putin har förbjudit alla i företaget att tala i Gazproms namn. Bara han får föra företagets talan med de europeiska staterna. Detta gäller numera alla strategiska företag. “Har ni problem med Gazprom tala med Putin” lyder ropen. Putin sa också i en liten bisats om Europa: “Det kan bli en kall vinter.” Tänk att han börjar hota meddetsamma!

Irland som ska bli ordförandeland i EU förbereder just nu en förändring av Baltikums jordbrukspolitik i EU. Bidragen till de baltiska länderna måste höjas. Irland ska minska sina bidrag till Baltikums fördel, de är klart illa behandlade i Unionen. Det nämndes siffror på att Irland fick 260 Euro för något som Estland bara får 117 Euro. Tyvärr missade jag vad det gällde, men att esterna får lägre bidrag är helt uppenbart.

Det har regnat för mycket i sommar. I Lihula har man eldat värmeverket med höbalar men nu är det för mycket vatten i balarna, över maxväredet (17 %) ; kanske måste värmeverket övergå till pellets. Risken är att uppvärmningen blir dyrare.
 
 

Kommentarer
Postat av: Borsan

Från det ena till det andra. Du har väl läst om årets Clio-pristagare - Kristiina Savin. Född i Tallin 1973. Kom över till Sverige efter 91, hade egentligen tänkt bli svenskläarare i Tallin, men är nu hyllad historiker.
Brorsan

Svar: Ja det har jag och jag tänkte skriva om henne. Roligt!!
estlandskarin

2012-09-20 @ 20:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0