sept 1 2012. Presidenten talar till skolbarnen.

Jag har översatt president Ilves tal så gott jag har kunnat. Jag hade inte högsta betyg i estniska i skolan. (Jaha, jag läste inte estniska i skolan. Nehej.)
 
 


 
Presidentens tal den 31 Augusti 2012 till alla skolbarn inför årets skolstart.

"Mina kära landsmän.

Vi märker att den första september är en lika viktig dag för oss som jul och midsommar.
Något förändras, något börjar.

Till skillnad från de andra stora dagarna har vi bestämt själva att den första september ska vara skolårets första dag.
Det är den dagen vi tar nästa steg för en klokare och bättre verklighet.
Det är från den starten våra tankar ska bedömas. Detta är frihetens tanke: Vi förstår att saker kan göras på gammalt vis eller bättre. Vi kan börja på nytt. Förändra! Både i skolan och annorstädes.

Som jag sa, är första september något som vi själva bestämmer om, och jag skulle inte undvika en diskussion om att ändra reglerna.
Att säga, “så har det alltid varit” är inget skäl till att inte diskutera och kanske ändra överenskommelsen. Vem kan bättre än vi själva, kära estniska folk, vi och hela världen är övertygade om att allt alltid kan göras på ett annat sätt, mer effektivt och mer meningsfullt.

För dem som går till skolan för första gången är detta en stor dag. De som går i högre klasser eller på universitet smittas av samma förväntan och spänning från de yngsta.

Kära vänner

Skolan innebär tillit och samarbete. Samarbete mellan lärare och elever. Samarbete mellan lärare och skolan, och mellan eleverna själva.
Skolan innebär att studera tillsammans, ett samarbete som innefattar studieprogram och faktainlärning.
Ett samarbete mellan föräldrar och skolan.
Detta samarbete måste alla sträva efter att förstå innebörden av och vara välvilligt öppna för den oro som finns däri.

Mina kära landsmän.

Den första skoldagen innebär mycket spänning och förväntan. Jag önskar att alla skolor skulle fortsätta att vara skärpta och förväntande. Hela livet.

Låt oss vara försiktiga och se till att följa livets vägar.  Även om vi känner oro eftersom vi har hunnit vänja oss vid sommaren.

Läraren kan lära sig lika mycket av barnen som de av läraren. Att främja nyfikenhet och den öppna attityden mot världen och våra grannländer är en av skolans uppgifter. Likaväl som att lära ut hur man passerar övergångsställen.  
För barnen är skolan snart en vanesak. Den innebär ändå två viktiga saker.
Den ena är att barnen ska studera - och då viktigast av allt att lära sig läsa och skriva för att uttrycka sina tankar,
den andra viktiga punkten är att läsa sina läxor. Det skulle vara bra om inte hemuppgifterna bara blev en fortsättning på skoldagen utan lite annorlunda och kompletterande.  
Dessutom bör det skapas förtroende mellan hemmet och skolan genom ett vänligt och uppmuntrande lärande.

Kära barn, kära estniska familjer, lyckligt läsår! "

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0