sep 17 2012 ...såg han uppenbarligen som sin uppgift att rädda denna lilla ”germanska” folkgrupp.

Så googlade jag litegrand och kom fram till en sida om estlandssvenskarna som jag måste läsa ordentligt. Jag hittade där en bild på en av våra grannar i Wettershaga där jag bodde några somrar som barn och bara har ljusa minnen av.
 
 
 
Dr Gerhard Hafström och Dr Ludvig Lienhard.
Citat: 
En tysk, Waffen SS-officer vid namn Dr. Ludvig Lienhard hade blivit talesman för oss (estlands-) svenskar som grupp. Han var en pådrivande entusiast och gav bl.a. ut en skrift på svenska kallad Odalvärnet. Hans irrläror föll dock inte i god jord. Nu när krigslyckan definitivt hade vänt till de allierades fördel såg han uppenbarligen som sin uppgift att rädda denna lilla ”germanska” folkgrupp. Han förhandlade med SS-chefen Himmlers goda minne, fram, en för övriga tyska makthavare, hemlig överenskommelse med svenska staten, en fast kostnad pr. levererad individ. Resan över Östersjön per individ, beräknas ha kostat svenska staten 78:- . I Sverige var det framförallt två personer som var tongivande, nämligen dåvarande riksantikvarie Sigurd Curman och Gerhard Hafström i ”kommittén för estlandssvenskar”. Den mer officiella inställningen i Sverige hade länge varit avvaktande till att ta hem den lilla svenska folkspillran längs Estlands kuster. 

Jag visste inte att dr Hafström hade intresserat sig för estlandssvenskarna!
-----
 
Ibland behöver man gå igenom det egna biblioteket. Då kan man göra fynd! När vi träffades Ants och jag för massor av år sedan, då kunde jag aldrig föreställa mig att jag skulle bli intresserad av att läsa om Andra Världskriget och den tiden, vilket var hans stora intresse. Han samlade böcker som sedan har stått i våra bokhyllor. På två speciella hyllor står de där böckerna som jag aldrig brytt mig om, och nu ser jag vad jag gått miste om. Dels var det boken av Albert Engström, och så hittade jag en bok som getts ut av SOV och heter Estlandssvesnkarna minns. Det är ofta barn eller barnbarn till de som flydde som intervjuar den äldre släktingen om livet i Estland. Den är jätteintressant!
Det finns ännu fler...
 
Först fick jag alltså erfara hur en besökare, Albert Engström, hade sett på estlandssvenskarna, och nu är det deras egen skildring. Men jag måste av olika skäl vänta till i morgon! Jag lovar att skriva då. 
 
Det är mycket som hänt i Ryssland också. Nu har man även i Sverige talat om Gennadij Gudkov och att han mist sin plats i duman. Det kommer vi säkert få höra ännu mer om.
 
Estland har räknat upp sin BNP för året, och förlusten blir lägre än beräknat.
 
Jag har verkligen en del att skriva om.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0