april 13, 2013, tolerans.

 
Ni som följt min blogg länge, vet att jag inte tycker att "tolerans" är en god egenskap. Jag skrev därför en insändare i dag till SvD och DN. 
 

Apropå tolerans.

Jag menar att tolerans inte nödvändigtvis är något gott. Tolerans handlar om en ensidig förbindelse. Istället ska vi visa ömsesidig respekt mot varandra. Det är mycket viktigt och jag ska förklara vad jag menar.

I Sverige är vi bäst på tolerans. Vi accepterar andra människors kulturer och vanor, och det är mycket bra och fint, men vi kräver inte att andra ska visa respekt för våra vanor och seder.

Vi ändrar t.ex. våra skolavslutningar eftersom vi inte kan kräva att muslimer ska besöka våra kyrkor. Vi säger att vi inte har någon svensk kultur, och därför har vi inte heller något att bevara.

Men all positiv utveckling vi haft under årens lopp? Har vi inte sett hur våra lagar har förändrats på ett för oss mer mänskligt sätt. Jag kan dessutom hävda att kvinnans roll förändrats på ett postitivt sätt under de senaste femtio åren. Vi är inte färdiga med den förändringen, men vi ska absolut inte backa! Vi måste vara på det klara med att det finns krafter i vårt land som vill införa Sharialagar. Det har föreslagits att man åtminstone ska kunna ha sådana lagar i invandrarområden.

Varför har vi inte satt ner foten och berättat för de människor som kommer till vårt land hur livet är här. Varför lär vi dem inte något om våra seder och vanor? För att de inte är viktiga? De är viktiga.

De muslimer vi mött, som fått förklaringar till hur vi lever och tänker, har varit mycket tacksamma. “Ingen har berättat det här för oss tidigare!”

Måste vi inte vara på det klara med att vi lever ett liv som skiljer sig på flera viktiga punkter mot det liv som levs i muslimska länder. Jag tror att det är uppenbart för alla som besöker ett muslimskt land. Vi måste där lära oss hur vi ska bete oss för att passa in, och så ändrar vi oss efter deras vanor och seder. Så är det inte i Sverige. Varför?

Jag menar att vi måste i tid

1. tänka över hur vi kan förmedla våra åsikter om lag och rätt för dem som flyttar till vårt land.

2. fundera på hur vi ska kunna hävda vår syn på kvinnan i vårt land.

3. göra något så att Sharialagar aldrig ska införas någonstans i vårt land.

4. ha särskilda inslussningsklasser för unga muslimer i skolorna, där eleverna får veta hur vi arbetar i skolan och förbereda dem för en vanlig klass

Det handlar helt enkelt om hur vi ska kunna leva bättre och mindre konfliktfyllt i Sverige, och att vi inte ska ta ett steg tillbaka i den demokratiska utvecklingen.

Kommentarer
Postat av: Mihkel

Det skrivna är vad många tidigare invandrare säger mellan varandra. Talar om sina tankar för en "svensk" så är svaret rasist. Hur förlorade svenskarna tron på sin egen identitet?

Svar: Du har en mycket bra hemsida tycker jag. Men jag undrar om du har rätt presentation av filmen som säger att de sovjetiska trupperna lämnade Estland 1991. Det var 1994 de äntligen lämnade landet.
estlandskarin

2013-04-13 @ 20:00:04
URL: http://leht.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0