aug 7, 2013 Snart är det kommunalval.

Det kom ett brev. Avsändare var Inrikesministeriet i Tallinn. Jag visste verkligen inte vad det kunde vara. Till mig!!

 På estniska och engelska kunde jag läsa: Information för meborgare i EU att rösta i de lokala valen. Senast den 30 september ska jag få röstkort. Det var inte illa. Det har jag aldrig tänkt på, att jag skulle ha rösträtt i Estland. Att Ants har det är ju självklart, han är estnisk medborgare, men jag... Jag är ju bara gift med en est.

 Då fick jag också veta att valen är den 20 oktober. Och även i gårdagens Aktuaalne Kaamera (det jag skrev om i går.) kopplades pengarna från Tallinns stad till skridskostjärnans OS-satsning till valet. Savisaars parti, Keskerakond / Centerpartiet, har också satt upp affischer på två huvudkandidater i norra Tallinn, där de flesta rysktalande bor, i kommunalvalet. På skattebetalarnas bekostnad. Den ene är Priit Kutser som på en stor affisch talar om på estniska och ryska att den ryska privatskolan där affischen pryder väggen, kommer inom två år få en stor sportanläggning och en simhall.

 
En kvinnlig partimedlem, som jag glömt namnet på, säger till alla på båda språken: Kom så promenerar vi! En uppmaning i hälsans tecken.
Bra valreklam! Men betalt ur fel kassa.
Så typiskt Keskerakond. Inför ett tidigare val såg vi att de ställt ut ganska mycket ved som man fick ta gratis. Det var parlamentsval och kall vinter. Varken före eller efter det valet har jag sett gratisved i Tallinn.
 
 

Vilja Savisaar-Toomast, Edgar Savisaars exfru, som numera tillhör Reformierakond/ Reformpartiet kritiserar sina f.d. partikamrater. "Att två månader före valet sätta upp dessa affischer är så tydligt politisk reklam. Om man verkligen vill förbättra människors livsstil eller ge dem sportanläggningar finns det andra sätt att göra det. I norra Tallinn härskar människor som är egoister eller saknar moral, och båda alternativen är lika dåliga." Hon har tagit ett stort steg från sitt förra parti. Jag skrev för en tid sedan att hon kandiderar till posten som borgmästare i Tallinn, den som hennes f.d. make har nu.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0