mars 20, 2013, Runö

 
En Runögård.
Jag fick tidigare kontakt med Miranda vars farfar var en av de flyende Runöborna. Nu skickade jag en fråga till hrenne om hennes farfar berättat om hur de blev behandlade av svenskarna när de kom hit 1944. Hon svarade:
 
Angående boken som du har läst så ska du veta att Steffensson har en hel del egna versioner av vad som hände på Runö och i Sverige, dessa uppfattningar delas inte av de andra som flyttade från Runö till Sverige.
 
Familjen Steffensson samarbetade med ryssarna på Runö, och det är de som är skyldiga till att min farfars far blev arresterad och avrättad av ryssarna. 
 
Angående hur Runöborna behandlades i Sverige så har min farfar inte berättat om att han och hans familj skulle ha behandlats illa av svenska myndigheter. Det som han har berättat är dock att många svenskar kallade dem för nazister. Eftersom de hade flytt från ryssarna och inte från nazisterna så antog folk att de var på nazisternas sida. Det här har min farfar berättat att han tyckte var jobbigt, men det berodde ju mer på den tidens okunskap snarare än dålig behandling av krigsflyktingar.
 
Så här kan det skilja när två personer betättar samma historia. Om vi ska förstå vad som verkligen hände måste de sekretessbelagda pappren bli fria att läsas av oss. 
Som jag tidigare skrivit har så gott som alla ester i vårt land och i många andra länder i världen blivit kallade nazister eller fascister. Det har bara varit en sanning, och har aldrig diskuterats.
Över huvud taget måste alla hemligheter belysas. Vi sätter oss på våra höga hästar och har åsikter om andra, men vi har absolut inte "gjort upp med vår egen historia".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0