mars 26, 2013, Vänskapsföreningen Rakvere - Tver.

 
"Det finns ingen grund för dopningsanklagelserna mot Andrus Veerpalu" meddelade en domstol i dag.
FIS ska betala ett stort skadestånd till honom.
-----
Jag kan däremot meddela att hela våren blir kall. Hanno har gjort ett experiment.
Man tar ut ett ägg från kylskåpet. lägger det på en bänk utomhus under natten. Om äggskalet spricker, då blir våren kall. Och vårt ägg sprack! Men tappa inte hoppet. Det kommer i alla fall en sommar.
-----
Hanno har just nu varit med som guide på en historisk resa för Vänskapsföreningen Rakvere - Tver. Han berättade hela Estlands historia för dem, och det var nyheter hela tiden. I Ryssland får man veta att esterna är fascister, slödder och allmänt otrevliga. I Vänskapsföreningen vat man att det är lögner, men i samhället i övrigt tror man bergfast på det Moskva vill att man ska tro. I Tver finns bara regeringstrogna medier.
När gästerna hade rest runt i området och fått höra den sanna historien, då tackade de med att säga att "Nu ska vi berätta för alla hur fel vi har fått lära oss. Vi har aldrig träffat så trevliga människor som vi gjort i dag. Vi har aldrig sett så lugna och vackra samhällen som vi gjort här i Raklvere och i Tallinn tidigare. Och de såg ut att mena det. -De hade ju inte behövt säga någonting.
Tver Oblast ligger 10 mil norr om Moskva, rakt österut från Estland. Det är alltså en vänort till Rakvere.
 
I Wikipedia läser vi: 
Tverskaya oblast är Rysslands hjärta. Stor-Tver var en fri stat till slutet av 1400-talet, och härifrån arbetade huvudaktörerna vid bildandet av Ryssland.
 
Den här bilden tycker jag är otroligt vacker: 
----
Vi såg ett program om den katolska kyrkans historia, och jag kom underfund om att jag nog missförstått arvssynden. Jag fick lära mig att en påve fastslagit att "kärlekslivet" är smutsigt och syndigt. Alla som är produkter av den smutsen bär automatiskt på arvssynden och måste sona den synden hela livet.
Det är väl infernaliskt! Att vi har blivit till är bland det fulaste som finns!
Dessutom fick jag lära mig att skärselden inte varar för evigt. En liten tröst.
-----
Man har högtidlighållit minnet av marsdeportationerna 1949 med att tända ljus på torg i hela Estland.
På Frihetstorget såg det ut så här:
Ni förstår säkert att det är många som har någon släkting som deporterats till Sibirien under sovjetåren. D.v.s. alla har det. Det är en ofattbar tragedi. Så många dog där. Det var t.o.m ett tre dagar gammalt barn från Dagö som skickades iväg. Föräldrarna var skjutna, så mormor följde frivilligt med. Vad hade det gjort sig skyldigt till? Annat än arvssynden förstås.
Jag har redan berättat mycket därifrån. Vi måste förstå vad de här människorna varit med om.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0