mars 7, 2013, det estniska vaktkompaniet i Nürnberg.

 
Jag läser en fruktansvärt tjock bok, som är så tung att man inte orkar hålla den. Den heter 
Estonia 1940-1943. Reports of the Estonian International Commission for the Investigation of Crimes Against Humanity (den s.k. Max Jakobsonrapporten).
 
Max Jakobson


Jag läser om rättsväsendet under sovjettiden i Estland. 1938 hade man i Estland röstat för ett nytt rättssystem i det fria Estland, ett system som väl överensstämmer med det svenska. När Sovjet satt in en ny regering i landet anhöll man alla som hade arbetat i det estniska systemet; de arkebuserades eller deporterades till sibiriska fångläger. Det var då kusin Nillas man mördades på tågstationen i Nõmme för att han sommarjobbat i en rättssal. Det andra steget man vidtog var att beslagta och bränna alla läroböcker i juridik vid Tartu Universitet. Sedan förändrades hela rättsystemet efter det sovjetiska.
Vänta bara! Snart har jag läst om förändringarna så att jag kan berätta!

Jag håller faktiskt på med att skriva ett brev till vissa personer. Ingen blev väl förvånad nu. Ni ska få läsa det när jag är klar.
Bl.a. skriver jag om esterna som klätt sig i tysk uniform. Något som man förfasat sig över. Det är ingen som tänkt sig in i deras situation under den första ockupationen: Sovjetiska soldater hade mördat, deporterat, våldtagit och stulit allt de hittat och även placerat främmande människor i esternas egna hem, i det allra mest privata.
Här kommer nu ett citat från det kommande brevet:

Jag tror att det handlar om en brist på historiekunskap när svenskat talar om ester. Jag tror att man inte vet någonting om landet och dess historia. Vi har inte haft krig i vårt land på 200 år. Det är underbart skönt, men det betyder att vi saknar en kunskap som de flesta europeiska länder har. I Nürnberg förstod de. Det var estniska soldater som var vakter under den stora rättegången. Varför? John McCloy, USA:s högre kommission i Tyskland skrev den 13 april 1950 till statssekreteraren:
De baltiska enheterna i Waffen SS(baltiska legionen) skall anses skilja sig från tyska SS beträffande syfte, ideologi, aktiviteter och kvalifikationer för medlemskap, och därför anser kommissionen dem inte för att vara en rörelse fientligt inställd mot Förena Staterna.

Jag läser också i boken Undergången. Estniska Frihetssoldater berättar. SMB 2011.
Bildtext till nedanstående bild:
Esterna I Waffen SS hade bara ett mål - att befria Estland och slåss mot Sovjetunionen. De västallierade insåg också esternas strävan och inte minst USA beslöt att inte se de estniska Waffen SS-soldaterna som USA:s fiende. 1947 sattes ett estniskt vaktkompani upp “4221st Guard Company” som fram till 1949 användes vid Nürnbergrättegångarna mot de tyska krigsförbrytarna.

 
 
Den estniska vaktstyrkan i Nürnberg.
Esterna iklädde sig den tyska uniformen för att rädda sina familjemedlemmar som deporterats till Sibirien. De ville ha dem tillbaka, om de fortfarande var vid liv. Ingen visste.
Tyskarna krigade då mot Sovjet och det var Sovjet som hade arkebuserat på öppen gata, dödat, torterat och deporterat esterna. Inget annat land var berett att hjälpa esterna mot Sovjet.
Vi i Sverige vill tro att det finns inga så grymma människor som nazisterna. Jo, de finns. De hade härjat dödat, brännt och stulit under ett drygt år i esternas land 1939-41. De hade bestulits på allt som de lyckats uppnå under sina tjugo år i frihet, och mera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0