maj 1, 2013. Varning svenska folk!

Jag kunde inte låta bli. Jag var tvungen att skicka in en protest till GT efter att ha funderat på artikeln jag läste där i går. Det blev så här:
 
En allvarlig varning till alla oss som bor i Sverige!
 
Röks kyrka med stenen under tak.
 
Vi håller på att bli bestulna på vårt fosterland. Nej, inte av dem som flyttar in, utan av dem som liksom vi bor i landet sedan länge!
En ny propaganda drar över oss. Man sprider att vi inte är speciella på något sätt. Vi är bara några som råkar ha bosatt oss i det som kallas Sverige.
“Vi har alla vandrat in i landet”, läste vi nyligen i en bisats. Före Gustav Vasas tid fanns det inga svenskar. Varför fanns det inga svenskar? Därför att det inte fanns något Sverige naturligtvis.
Då var vi svear eller något annat. Precis så här ska man sprida propaganda. Ibland i tydliga budskap, ibland i bisatser. Sakta men säkert fastnar det i våpr ryggmärg, och så har det blivit en sanning. “Om en lögn bara upprepas tillräckligt ofta, blir den en sanning, som Goebbels sa.
Vi har ingen speciell kultur. Det är inget som skiljer oss från resten av världen. Vi är inte unika. Var välkomna, alla andra kulturer! Ni är mycket mer värda än den vi inte har. Kom och bestäm över oss. Vi är ingenting.
 
Jag minns så väl när min lärare i läroverket, Lennart von Post, berättade att kommunisterna anser att alla ska glömma sin historia. Vi ska alla bli världsmedborgare. 
I radion var det en hallåa som presenterade en sångerska och berömde henne för att hon inte berättade var hon var född. Hon var född i Världen. Det var på 1960-talet. Allt som skiljer oss åt ska suddas ut. Så blir vi alla lika mycket värda och kan leva i den "goda kommunistiska" världen. Men jag undrar: är det verkligen så vi vill ha det? Vill vi höra, från en f.d. kulturminister att vi inte har någon egen kultur? Vet då kulturministern vad kultur är?
Med hela den här politiken vi haft så länge kanske kulturen ändå verkligen är utsuddad. När jag gick i skolan sjöng vi de gamla sångerna, läste historia ordentligt, läste de gamla sagorna, lärde oss runskriften, och att dansa folkdanser på gymnastiklektionerna. Vi blev trygga i vår kultur. Vi läste också hembyggdens historia, och besökte viktiga platser i vår kommun och i Stockholm.
Blev vi sämre människor för det?
Varför kan vi inte få möta andra kulturer som jämlikar. "Jag har en kultur och du en annan. Så bra, vad kan vi lära oss av varandra?"
Varför ska vi möta andra människor med respekt men inte ha någon självrespekt? Vad är det för propaganda som sprids av svenskar vars namn vi alla känner? Att vi känner dem betyder antagligen att vi ska tro på dem. Men jag vägrar ge upp min egen kultur, den svenska. Jag vet varifrån mina förfäder kommer. Jag vet ungefär hur de levde. Jag känner till hur Sverige har förändrats, och jag vet att där finns en intressant kultur som man nu försöker döda. Varför? Varför ska vi bli "folket utan kultur?" Kan någon svara mig. Det är väl inte för att vi ska bli snällare mot de nykomna svenskarna? Platt fall alltså.
 
Se våra grannfolk värna om sin kultur. Se esterna. 
Vad säger Riksantikvarieämbetet om Göranssons uttalande?
 
Kungshögarna i Gamla Uppsala.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0