maj 15, 2013.Skolor har olika ideologier.

Estland gick vidare efter första semifinalen i Eurovisionsschlagertävlingen,
Birgit som gick vidare.
 
-----
 
Ska han kunna rätta till alla fel i skolan?
Skolor har olika ideologier.
Jag läser en bok som heter "God utbildning och dålig. Internationella exermpel. Skriven av Inger Enkvist.
På svenska Yles hemsida den 25.12.12 berättas det om den estniska skolan. Visserligen inte alltid i så fina ordalag, men det här säger en del:
Det finns otaliga internationella undersökningar som jämför olika länders skolsystem. Den mest kända är, till allas vår stolthet, OECDs Pisa-rapport, den som brukar placera Finland högt upp i toppen. Samma rapport lyfter alltid Estland upp som EU:s nästbästa i klassen. Sverige kommer långt ner. Landet som gav oss Ikea; Hennes & Mauritz, Abba, och Abbas sill. Finland har haft Nokia och arga fåglar och Estland ...hmm. (Kommunistisk terror i 50 år.)
 
Ja, varför är det så stor skillnad? Boken "God utbildning ..." berättar om den skolpolitik som introducerades i Sverige och andra västländer. En helt ny ideologi för den svenska skolan. Nu handlade det inte längre om att lära ut fakta till eleverna. Man skulle "se till hela eleven". De som var "duktiga" skulle användas som hjälp åt de mindre duktiga.
 
 Jag ska nu berätta hur det går när man inte tillåter ett barn med relativ snabb hjärna att använda den.
 
Hon fick redan som 7-åring veta att hon "inte skulle tro att hon var bättre än någon annan". En bra hjärna hos ett barn betyder att ett annat barn känner sig kränkt. "Stackars G som kom i samma klass som du." - Om en förälder säger så till ett barn, då vet han/hon inte hur barnet uppfattare budskapet.-  Om dessutom ingen uppmuntrar goda resultat i skolan, då tappar barnet sugen. Om allt detta drabbar samma barn, då kan det gå illa: När hon var ca 17 år kände hon sig totalt sinnessjuk. Hon frågade sin mamma om hon var det, men mamman sa bara "nej". Men hjärnan var i uppror. Hon visste inte om hon vågade tänka själv.
Alla barn har rätt att använda den hjärna det fått. Om det är traumatiskt för andra barn att en klasskamrat tänker relativt snabbt, sätt då det "snabba" barnet i en klass som passar det. Alla barn har rätt att få uppgifter som för det vidare i förstålse och utveckling. Ingen ska känna sig sinnessjuk för att hon inte vågar använda sina gåvor.
 
Jag ska berätta mer när jag läst lite mer i boken.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0