sep 8, 2013 Vi ska vara som syskon vi svenskar, ester och finnar.

Jag vill betona att i vissa länder firas far-och morföräldrar med en egen dag. I Estland skrevs dagen in i feb 2010. Andra länder som också har den högtidsdagen i sin kalender är: USA, Kanada, Frankrike, Italien, Polen och Storbritannien.
-----
Apropå kommentaren från i går. Så presenteras boken Brorsan skriver om:
 
Provinsen bortom havet.
I juni 1561 övertog Sverige staden Reval, nuvarande Tallinn, med omgivande landsbygd vid Finska vikens södra kust. Inträdet på den baltiska scenen betydde samtidigt början på Sveriges stormaktstid. Den svenska tiden i Estland varade fram till 1710, alltså noga räknat 149 år. Tiden av svenskt välde har lämnat efter sig såväl synliga som osynliga band mellan Estland och det forna moderlandet, men ändå är områdets svenska historia relativt okänd i dagens Sverige och Finland.
Provinsen bortom havet är den första heltäckande presentationen av Estlands svenska tid för en svensk publik. Estland betraktas inte enbart som ett föremål för svensk rikspolitik och inte heller ur ett rent estländskt perspektiv, utan författarna tecknar en helhetsbild där båda aspekterna ges utrymme.
 
Jag vill verkligen läsa den.
En stor önskan jag har, det är att vi ska leva i ett slags syskonskap, Sverige, Finalnd och Estland. Jag tittade på Finnkampen i TV tidigare i dag, och jag upplevde att det var sån trevlig ton i referaten. Alla talade så uppskattande om varandra vare sig man var svensk, finne eller finlandssvensk. Så ska vi alltid mötas.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0